< powrót do oferty
Kierunek studiów: Edukacja i rehabilitacja osób z
niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika), autyzmem oraz zespołem Aspergera dla
pedagogów specjalnych
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika), autyzmem oraz zespołem Aspergera dla pedagogów specjalnych składa się z 2 kierunków tj. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika) i Edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera. Po ukończeniu ww. studiów podyplomowych absolwent otrzymuje dwa świadectwa, tj. odrębny dokument do każdego z kierunków (zgodnie z wytycznymi MNiSW).
|
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem
studiów jest ukazanie specyfiki procesu kształcenia i wychowania osób z
niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i zespołem Aspergera.
Słuchacz zdobędzie wiedzę i umiejętności
praktyczne umożliwiające podejmowanie skutecznych działań rewalidacyjnych,
dydaktycznych, wychowawczych oraz opiekuńczych w stosunku do dzieci i młodzieży
z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu lekkim, umiarkowanym,
znacznym i głębokim oraz ze spektrum autyzmu, przebywających w placówkach
szkolnictwa specjalnego, ogólnodostępnego, integracyjnego oraz w środowisku
rodzinnym.
Czas trwania: 3 semestry; kierunek obejmuje 240 godzin praktyk
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe na kierunku z zakresu pedagogiki
specjalnej kierunku Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością
intelektualną (Oligofrenopedagogika), autyzmem oraz zespołem Aspergera dla
pedagogów specjalnych mają charakter kwalifikacyjny. Program kształcenia zgodny
jest z przepisami prawa, w szczególności uwzględnia wymagania określone
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.
(Dz.U. 2019 poz. 1450 ze zm.) w sprawie standardu kształcenia przygotowującego
do wykonywania zawodu nauczyciela. Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia
jego absolwentom uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela w:
a) klasach IV–VIII szkół
podstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w klasach IV–VIII szkół
podstawowych ogólnodostępnych, w szkołach ponadpodstawowych specjalnych, z
wyjątkiem szkół specjalnych przysposabiających do pracy, i oddziałach
specjalnych w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych, dla dzieci i
młodzieży z niepełnosprawnościami innymi niż niepełnosprawność intelektualna w
stopniu umiarkowanym lub znacznym lub niepełnosprawności sprzężone, z których
jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu
umiarkowanym lub znacznym;
- przedszkolach specjalnych,
oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych, klasach I–III szkół
podstawowych specjalnych i oddziałach specjalnych w klasach I–III szkół
podstawowych ogólnodostępnych, dla dzieci z niepełnosprawnościami innymi niż
niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub
niepełnosprawności sprzężone, z których jedną z niepełnosprawności jest
niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
- przedszkolach i szkołach w
specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.
b) oligofrenopedagoga (nauczyciela
osób z niepełnosprawnością intelektualną) w:
- specjalnych przedszkolach,
szkołach i placówkach;
- przedszkolach i szkołach w
specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych;
- szkołach wchodzących w skład
młodzieżowych ośrodków wychowawczych przeznaczonych dla nieletnich z
niepełnosprawnością intelektualną;
- szkołach w okręgowych ośrodkach
wychowawczych i zakładach poprawczych przeznaczonych dla nieletnich z
niepełnosprawnością intelektualną.
c) wychowawcy w:
- specjalnych przedszkolach,
szkołach i placówkach;
- młodzieżowych ośrodkach
wychowawczych przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością
intelektualną;
- okręgowych ośrodkach
wychowawczych i zakładach poprawczych przeznaczonych dla nieletnich z
niepełnosprawnością intelektualną.
d) pedagoga w specjalnych
przedszkolach, szkołach i placówkach.
e) pedagoga specjalnego w
ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych.
f) doradcy zawodowego w
specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach.
g) „wspomagającego” tj.
nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego
w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
2) prowadzenia zajęć:
- rewalidacyjno-wychowawczych
z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, o
których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19
sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2123
oraz z 2023 r. poz. 1972);
- rewalidacyjnych dla
dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. –
Prawo oświatowe, w ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach
oświatowych.
Absolwenci
kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Adresaci:
Studia podyplomowe na wskazanym kierunku przeznaczone są
przede wszystkim dla osób:
- pragnących zdobyć przygotowanie
do pracy w przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych oraz
ogólnodostępnych sprofilowanych na kształcenie osób z niepełnosprawnością
intelektualną, wymagających wsparcia i pomocy w przekraczaniu różnorodnych
trudności utrudniających im rozwój i funkcjonowanie społeczne;
- pracujących w obszarze edukacji i opieki społecznej-
nauczycieli wszystkich szczebli edukacyjnych, terapeutów, pedagogów,
psychologów, terapeutów, pracowników ośrodków i domów pomocy społecznej oraz
pozostałych placówek świadczących usługi dla osób z niepełnosprawnością
intelektualną i zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Zatrudnienie:
Kierunek ten umożliwia jego absolwentom zatrudnienie m.in. w: specjalnych, ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych i okręgowych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-
-wychowawczych, zakładach poprawczych przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną, placówkach pomocy społecznej oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych.
Wymagania:
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i
chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.