< powrót do oferty
Kierunek studiów: Diagnoza, terapia i pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem studiów jest zdobycie kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej do prowadzenia indywidualnych i grupowych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (terapeutycznych) z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Opis kierunku:
Kierunek ten przygotowuje studentów do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (terapeutycznych) z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z tymi, które przejawiają trudności w nauce szkolnej (zwłaszcza w zakresie czytania, pisania i liczenia).
Absolwenci kierunku posiadają wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie terapii, profilaktyki, diagnostyki pedagogicznej oraz konstruowania programów edukacyjno-terapeutycznych z uwzględnieniem najnowszych rozwiązań pedagogicznych.
Czas trwania studiów: 3 semestry; kierunek obejmuje 180 godzin. praktyk
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na
kierunku Diagnoza, terapia i pomoc psychologiczno-pedagogiczna mają charakter
kwalifikacyjny. Program kształcenia zgodny jest z przepisami prawa, w
szczególności uwzględnia wymagania określone Rozporządzeniem Ministra Nauki i
Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (Dz.U. 2019 poz. 1450 ze zm.) w
sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu
nauczyciela. Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom
uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela:
- pedagoga specjalnego w
przedszkolach i szkołach, o których mowa w ogólnodostępnych przedszkolach,
szkołach i placówkach oświatowych;
- terapeuty pedagogicznego
w ogólnodostępnych oraz specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- „wspomagającego” tj.
nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
2) prowadzenia zajęć:
- wczesnego wspomagania
rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127
ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
- korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o
charakterze terapeutycznym.
Absolwenci
kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Adresaci:
Studia
podyplomowe na wskazanym kierunku przeznaczone są przede wszystkim dla:
nauczycieli wszystkich szczebli edukacyjnych, psychologów, wychowawców
pracujących w świetlicach szkolnych, środowiskowych i terapeutycznych,
logopedów, pedagogów szkolnych, pedagogów pracujących w poradniach
psychologiczno-pedagogicznych oraz pracowników placówek edukacyjnych, opiekuńczych,
terapeutycznych i leczniczych; osób pracujących lub planujących pracę z dziećmi
i młodzieżą napotykającą trudności w realizacji wymagań edukacyjnych szkoły.
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub
prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki
specjalnej.
W przypadku braku posiadania przygotowania
pedagogicznego WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki
jednocześnie. Więcej
informacji znajduje się w sekcji „dodatkowe wymagania”.
Zatrudnienie:
Kierunek
ten umożliwia jego absolwentom zatrudnienie m.in. w: specjalnych,
ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach, szkołach i placówkach
oświatowych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
placówkach pomocy społecznej, poradniach
psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych oraz
pozostałych instytucjach, placówkach i podmiotach, które działają na rzecz rodziny,
młodzieży oraz dzieci.
Dodatkowe wymagania:
Studia skierowane są do osób posiadających przygotowanie pedagogiczne.
W przypadku braku posiadania przygotowania pedagogicznego, Uczelnia WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki jednocześnie. Zapisując się równolegle na dwa kierunki, słuchacz otrzymuje rabat w wysokości 25% na kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego. Celem uzyskania rabatu zachęcamy do dokonania rejestracji i opłacenia pierwszego kierunku, który nie jest przygotowaniem pedagogicznym. Kolejno w panelu studenta, prosimy o przejście do zakładki "Moje wykształcenie", kliknięcie "Potwierdź posiadanie przygotowania pedagogicznego” oraz "Nie posiadam przygotowania pedagogicznego". Następnie należy wypełnić ankietę i wybrać kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego, a bonifikata w wysokości 25% naliczy się automatycznie. W przypadku dodatkowych pytań, prosimy o napisanie wiadomości mailowej na adres: kontakt@studia-pedagogiczne.pl
|