< powrót do oferty
Kierunek studiów: Edukacja włączająca i integracyjna
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem kształcenia jest przygotowanie specjalistów
z zakresu racjonalnego wspomagania i ukierunkowywania rozwoju dziecka ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodnie z jego potencjałem rozwojowym (z
niepełnosprawnością, z całościowymi zaburzeniami rozwoju, z trudnościami w
uczeniu się, z zaburzeniami emocjonalnymi i niedostosowanych społecznie,
zagrożonych niedostosowaniem, wybitnie zdolnych) w szkolnictwie ogólnodostępnym
i integracyjnym.
Czas trwania: 3 semestry; kierunek obejmuje 120 godzin praktyk
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe na kierunku Edukacja włączająca i
integracyjna mają charakter kwalifikacyjny. Program kształcenia zgodny jest z
przepisami prawa, w szczególności uwzględnia wymagania określone
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.
(Dz.U. 2019 poz. 1450 ze zm.) w sprawie standardu kształcenia przygotowującego
do wykonywania zawodu nauczyciela. Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia
jego absolwentom uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela:
- pedagoga specjalnego w ogólnodostępnych
przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych;
- „wspomagającego”
tj. nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
- konsultanta w
instytucjach opieki i wychowania, w ośrodkach terapeutycznych i
rehabilitacyjnych, ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju, w fundacjach i
organizacjach pozarządowych.
2) prowadzenia zajęć
rewalidacyjnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, o których
mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i
placówkach oświatowych.
Absolwenci
kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Adresaci:
Studia przeznaczone są przede wszystkim
dla osób
pragnących podnieść swoje kompetencje oraz kwalifikacje zawodowe w zakresie
pomocy, opieki i wsparcia osób o specjalnych potrzebach w systemie edukacji i
wychowania; dyrektorów przedszkoli i szkół oraz kadry pedagogicznej,
psychologów i pedagogów pracujących (lub planujących pracę) w klasach/grupach o
charakterze integracyjnym oraz inkluzyjnym/włączającym.
Wskazany kierunek skierowany jest również do pedagogów
specjalnych (różnych specjalności), którzy pragną pracować na stanowisku
nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne uczniów niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub
prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki
specjalnej.
W przypadku braku posiadania przygotowania
pedagogicznego WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki
jednocześnie. Więcej
informacji znajduje się w sekcji „dodatkowe wymagania”.
Zatrudnienie:
Kierunek ten
umożliwia jego absolwentom zatrudnienie m.in. w:
- przedszkolach,
szkołach lub innych placówkach oświatowych,
-
Specjalistycznych Centrach Wsparcia Edukacji Włączającej,
- poradniach
psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych,
- Centrach Pomocy
Dziecku i Rodzinie,
- ośrodkach
diagnostyczno-konsultacyjnych,
- ośrodkach
wsparcia społecznego (np. miejskie i gminne ośrodki pomocy społecznej),
- placówkach
wsparcia dziennego dla dzieci, młodzieży (świetlice środowiskowe i
terapeutyczne, kluby, ośrodki socjoterapeutyczne, ogniska wychowawcze, domy
dziecka),
- stowarzyszeniach, fundacjach i innych
organizacjach pozarządowych, mediach itp., realizujących programy edukacyjne, w
tym na rzecz osób z niepełnosprawnościami.
Dodatkowe wymagania:
Studia skierowane są do osób posiadających przygotowanie pedagogiczne.
W przypadku braku posiadania przygotowania pedagogicznego, Uczelnia WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki jednocześnie. Zapisując się równolegle na dwa kierunki, słuchacz otrzymuje rabat w wysokości 25% na kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego. Celem uzyskania rabatu zachęcamy do dokonania rejestracji i opłacenia pierwszego kierunku, który nie jest przygotowaniem pedagogicznym. Kolejno w panelu studenta, prosimy o przejście do zakładki "Moje wykształcenie", kliknięcie "Potwierdź posiadanie przygotowania pedagogicznego” oraz "Nie posiadam przygotowania pedagogicznego". Następnie należy wypełnić ankietę i wybrać kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego, a bonifikata w wysokości 25% naliczy się automatycznie. W przypadku dodatkowych pytań, prosimy o napisanie wiadomości mailowej na adres: kontakt@studia-pedagogiczne.pl
|