< powrót do oferty
Kierunek studiów: Pedagogika leczniczo-terapeutyczna
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem studiów jest specjalistyczne przygotowanie
absolwentów do pracy z osobami przewlekle chorymi lub/i dotkniętymi
dysfunkcjami narządów ruchu.
Kierunek ten umożliwia zdobycie wiedzy dotyczącej
współcześnie realizowanej pedagogiki leczniczej - diagnozowania potrzeb zarówno
dzieci chorych jak i ich rodzin, zasad funkcjonowania instytucji leczniczych
oraz systemów wsparcia społecznego. Kształtuje on umiejętności
edukacyjno-wychowawcze i terapeutyczne postępowania w pracy z dziećmi
i młodzieżą z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnością. Pozwala on
także rozwinąć kompetencje społeczne w zakresie współpracy z rodziną i
innymi instytucjami na rzecz wspomagania rozwoju uczniów.
Czas trwania: 3 semestry; kierunek obejmuje 180 godzin praktyk
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na
kierunku Pedagogika leczniczo-terapeutyczna mają charakter kwalifikacyjny.
Kształcenie
prowadzone jest zgodnie z rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2019 r. Ministra
Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego
do wykonania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450, z późn. zm.)
wydanym na podstawie 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o
szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.). Ukończenie
wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom uzyskanie uprawnień m.in. do
zajmowania stanowiska nauczyciela:
- pedagoga specjalnego w
ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych;
- „wspomagającego”
tj. nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
Absolwenci
kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Świadectwo wydawane po ukończeniu studiów podyplomowych jest zgodne z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego (Dz.U. z 2018 r., poz. 1791 z późn. zm.) wydanym na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.).
Adresaci:
Studia skierowane są do osób pracujących lub
planujących pracę z osobami przewlekle chorymi lub dotkniętymi dysfunkcjami
narządów ruchu; nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów, pracowników
socjalnych oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych; pielęgniarek
środowiskowych, pracujących z osobami w fazie starości wymagających opieki
medycznej, socjalnej, a nawet paliatywno-hospicyjnej, które chcą podnieść swoje
kwalifikacje o nowe umiejętności praktyczne.
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem pedagogicznym, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej.
W przypadku braku posiadania przygotowania pedagogicznego WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki jednocześnie. Więcej informacji znajduje się w sekcji „dodatkowe wymagania”.
Zatrudnienie:
Kierunek ten umożliwia jego
absolwentom zatrudnienie m.in. w: ogólnodostępnych i integracyjnych
przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych; szkołach sanatoryjnych i
przyszpitalnych; placówkach służby zdrowia; placówkach zdrowia psychicznego;
świetlicach terapeutycznych; Domach Seniora, domach opieki całodobowej, domach
pomocy społecznej; Miejskich i Gminnych Ośrodkach Pomocy Społecznej, ośrodkach
rehabilitacyjno-wychowawczych; centrach pomocy rodzinie, centrach
rehabilitacyjnych; zakładach opiekuńczo-leczniczych, zakładach
pielęgnacyjno-opiekuńczych; środowiskowych domach samopomocy dla osób z
zaburzeniami psychicznymi; poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym
poradniach specjalistycznych oraz stowarzyszeniach i fundacjach
zajmujących się pracą na rzecz osób z chorobami przewlekłymi i
niepełnosprawnością ruchową.
Dodatkowe wymagania:
Studia skierowane są do osób posiadających przygotowanie pedagogiczne.
W przypadku braku posiadania przygotowania pedagogicznego, Uczelnia WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki jednocześnie. Zapisując się równolegle na dwa kierunki, słuchacz otrzymuje rabat w wysokości 25% na kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego. Celem uzyskania rabatu zachęcamy do dokonania rejestracji i opłacenia pierwszego kierunku, który nie jest przygotowaniem pedagogicznym. Kolejno w panelu studenta, prosimy o przejście do zakładki "Moje wykształcenie", kliknięcie "Potwierdź posiadanie przygotowania pedagogicznego” oraz "Nie posiadam przygotowania pedagogicznego". Następnie należy wypełnić ankietę i wybrać kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego, a bonifikata w wysokości 25% naliczy się automatycznie. W przypadku dodatkowych pytań, prosimy o napisanie wiadomości mailowej na adres: kontakt@studia-pedagogiczne.pl
|