< powrót do oferty
Kierunek studiów: Resocjalizacja (Pedagogika resocjalizacyjna)
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Studia podyplomowe na kierunku „Resocjalizacja (Pedagogika resocjalizacyjna)” mają
na celu:
- wyposażenie słuchaczy w wiedzę
merytoryczną i umiejętności praktyczne niezbędne do pracy
resocjalizacyjnej, dydaktycznej, terapeutycznej, wychowawczej i opiekuńczej z
dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem
społecznym,
- wyposażenie w wiedzę i umiejętności
umożliwiające planowanie i stosowanie skutecznych oddziaływań
resocjalizacyjnych i psychokorekcyjnych w pracy z osobami z zaburzeniami w
funkcjonowaniu społecznym i emocjonalnym oraz z uczniami sprawiającymi
szczególne trudności wychowawcze, jak również wobec wszelkich osób z symptomami
niedostosowania społecznego (przebywających w placówkach profilaktycznych,
resocjalizacyjnych, penitencjarnych i readaptacji społecznej),
- nabycie przez uczestników
studiów wiedzy o prawidłowościach rozwoju społecznego i interpersonalnego
dzieci i młodzieży oraz mogących wystąpić w tym procesie zaburzeń,
- wykształcenie umiejętności dostosowania
wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów zagrożonych niedostosowaniem
i niedostosowanych społecznie,
- uwrażliwienie słuchaczy na wczesne
symptomy zaburzeń rozwoju społecznego i interpersonalnego,
- przygotowanie słuchaczy do podejmowania
efektywnych działań profilaktycznych wobec: dziecka zagrożonego niedostosowaniem
społecznym i jego rodziny; osób z zaburzeniami w funkcjonowaniu społecznym i
emocjonalnym oraz z uczniami sprawiającymi szczególne trudności wychowawcze,
- ukazanie
najodpowiedniejszych metod i form współpracy nauczycieli i
wychowawców ze służbami wspomagającymi proces wychowania i
resocjalizacji nieletnich.
Czas trwania: 3 semestry; kierunek obejmuje 180 godzin praktyk
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe na kierunku z zakresu pedagogiki
specjalnej Resocjalizacja (Pedagogika resocjalizacyjna) mają charakter
kwalifikacyjny. Kształcenie
prowadzone jest zgodnie z rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2019 r. Ministra
Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego
do wykonania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450, z późn. zm.)
wydanym na podstawie 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o
szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.). Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom
uzyskanie uprawnień do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela:
a) niedostosowanych społecznie
(pedagoga resocjalizacji, socjoterapeuty) w szkołach wchodzących w skład
młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii;
b) wychowawcy w
młodzieżowych i okręgowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach
socjoterapii, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich;
c) pedagoga specjalnego w
ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych;
d) „wspomagającego” tj. nauczyciela dodatkowo
zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego w
przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
2) prowadzenia
zajęć resocjalizacyjnych lub socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży
odpowiednio niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem
społecznym, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19
pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w ogólnodostępnych przedszkolach,
szkołach i placówkach oświatowych.
Absolwenci
kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Świadectwo
wydawane po ukończeniu studiów podyplomowych jest zgodne z rozporządzeniem
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie
dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów
podyplomowych i kształcenia specjalistycznego (Dz.U. z 2018 r., poz. 1791 z
późn. zm.) wydanym na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o
szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.).
Adresaci:
Studia podyplomowe na wskazanym kierunku przeznaczone są
dla: osób pracujących lub planujących pracę z dziećmi i młodzieżą
niedostosowaną społecznie lub zagrożoną niedostosowaniem oraz osobami dorosłymi
które weszły w konflikt z prawem lub z innych powodów wymagają resocjalizacji;
nauczycieli pedagogów, wychowawców, psychologów ze wszystkich typów szkół i
placówek w których przebywają osoby niedostosowane społecznie i zagrożone
niedostosowaniem; osób poszukujących zatrudnienia w placówkach
resocjalizacyjnych, socjoterapeutycznych oraz opiekuńczo–wychowawczych
nieposiadających kwalifikacji do pracy resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej;
osób chcących zdobyć wiedzę i kwalifikacje z zakresu resocjalizacji i
socjoterapii.
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub
prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki
specjalnej.
W przypadku braku posiadania przygotowania
pedagogicznego WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki
jednocześnie. Więcej
informacji znajduje się w sekcji „dodatkowe wymagania”.
Zatrudnienie:
Kierunek ten umożliwia jego absolwentom zatrudnienie m.in. w: placówkach edukacyjnych (szkołach, pogotowiach opiekuńczych, w młodzieżowych i okręgowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich) oraz pozostałych placówkach w ramach prowadzenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych, resocjalizacyjnych).
Dodatkowe wymagania:
Studia skierowane są do osób posiadających przygotowanie pedagogiczne.
W przypadku braku posiadania przygotowania pedagogicznego, Uczelnia WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki jednocześnie. Zapisując się równolegle na dwa kierunki, słuchacz otrzymuje rabat w wysokości 25% na kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego. Celem uzyskania rabatu zachęcamy do dokonania rejestracji i opłacenia pierwszego kierunku, który nie jest przygotowaniem pedagogicznym. Kolejno w panelu studenta, prosimy o przejście do zakładki "Moje wykształcenie", kliknięcie "Potwierdź posiadanie przygotowania pedagogicznego” oraz "Nie posiadam przygotowania pedagogicznego". Następnie należy wypełnić ankietę i wybrać kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego, a bonifikata w wysokości 25% naliczy się automatycznie. W przypadku dodatkowych pytań, prosimy o napisanie wiadomości mailowej na adres: kontakt@studia-pedagogiczne.pl
|