< powrót do oferty
Kierunek studiów: Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna) dla pedagogów specjalnych
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w praktyczne umiejętności, wiedzę i narzędzia z zakresu terapii pedagogicznej niezbędne do:
- samodzielnego przeprowadzenia diagnozy i terapii dzieci oraz młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i/lub z zaburzeniami rozwoju ruchowego, emocjonalnego i społecznego;
- organizowania różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wspierania rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
Czas trwania: 3 semestry; kierunek obejmuje 120 godzin praktyk
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na
kierunku Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna) dla pedagogów specjalnych
mają charakter kwalifikacyjny. Program kształcenia zgodny jest z przepisami
prawa, w szczególności uwzględnia wymagania określone Rozporządzeniem Ministra
Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (Dz.U. 2019 poz. 1450 ze
zm.) w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu
nauczyciela. Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom
uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela:
- pedagoga specjalnego w
przedszkolach i szkołach, o których mowa w ogólnodostępnych przedszkolach,
szkołach i placówkach oświatowych;
- terapeuty pedagogicznego
w ogólnodostępnych oraz specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- „wspomagającego” tj.
nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
2) prowadzenia
zajęć:
- wczesnego wspomagania
rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127
ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
- korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć
o charakterze terapeutycznym.
3) pełnienia funkcji nauczyciela-konsultanta,
nauczyciela-doradcy metodycznego, opiekuna stażu, edukatora,
eksperta wchodzącego w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych
dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy.
Absolwenci
kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Adresaci:
Studia podyplomowe na wskazanym kierunku przeznaczone są
przede wszystkim dla: nauczycieli wszystkich szczebli edukacyjnych,
psychologów, wychowawców pracujących w świetlicach szkolnych, środowiskowych i
terapeutycznych, logopedów, pedagogów szkolnych, pedagogów pracujących w
poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz pracowników placówek
edukacyjnych, opiekuńczych, terapeutycznych i leczniczych; osób
pracujących lub planujących pracę z dziećmi i młodzieżą napotykającą trudności
w realizacji wymagań edukacyjnych szkoły.
Zatrudnienie:
Kierunek
ten umożliwia jego absolwentom zatrudnienie m.in. w: specjalnych,
ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach, szkołach i placówkach
oświatowych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
placówkach pomocy społecznej, poradniach
psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych oraz
pozostałych instytucjach, placówkach i podmiotach, które działają na rzecz rodziny,
młodzieży oraz dzieci.
Wymagania:
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i
chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.