< powrót do oferty
Kierunek studiów: Pedagogika leczniczo-terapeutyczna dla pedagogów
specjalnych
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem studiów jest specjalistyczne przygotowanie
absolwentów do pracy z osobami przewlekle chorymi lub/i dotkniętymi
dysfunkcjami narządów ruchu.
Kierunek ten umożliwia zdobycie wiedzy dotyczącej
współcześnie realizowanej pedagogiki leczniczej - diagnozowania potrzeb zarówno
dzieci chorych jak i ich rodzin, zasad funkcjonowania instytucji leczniczych
oraz systemów wsparcia społecznego. Kształtuje on umiejętności edukacyjno-wychowawcze
i terapeutyczne postępowania w pracy z dziećmi i młodzieżą z chorobami
przewlekłymi i niepełnosprawnością. Pozwala on także rozwinąć kompetencje
społeczne w zakresie współpracy z rodziną i innymi instytucjami na rzecz
wspomagania rozwoju uczniów.
Czas trwania: 3 semestry; kierunek obejmuje 120 godzin praktyk
Uzyskane kwalifikacje:
Studia
podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na kierunku Pedagogika
leczniczo-terapeutyczna dla pedagogów specjalnych mają charakter
kwalifikacyjny. Program kształcenia zgodny jest z przepisami prawa, w
szczególności uwzględnia wymagania określone Rozporządzeniem Ministra Nauki i
Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (Dz.U. 2019 poz. 1450 ze zm.) w
sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu
nauczyciela. Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom uzyskanie
uprawnień m.in. do zajmowania stanowiska nauczyciela:
- pedagoga specjalnego w
ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych;
- „wspomagającego”
tj. nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
Absolwenci
kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Adresaci:
Studia skierowane są do osób pracujących lub
planujących pracę z osobami przewlekle chorymi lub dotkniętymi dysfunkcjami
narządów ruchu; nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów, pracowników
socjalnych oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych; pielęgniarek
środowiskowych, pracujących z osobami w fazie starości wymagających opieki
medycznej, socjalnej, a nawet paliatywno-hospicyjnej, które chcą podnieść swoje
kwalifikacje o nowe umiejętności praktyczne.
Na studia zapraszani są też pracownicy służby
zdrowia (pielęgniarki, dietetycy, rehabilitanci, pediatrzy, kardiolodzy,
ortopedzi, psychiatrzy, onkolodzy, neurolodzy, opiekunowie społeczni). Zdobędą
oni dodatkowe kompetencje w zakresie pracy z przewlekle chorym dzieckiem i jego
rodziną, także w zakresie współpracy w interdyscyplinarnym zespole leczącym i
opiekującym się dzieckiem chorym i przewlekle chorym.
Zatrudnienie:
Absolwenci studiów uzyskają uprawnienia do
nauczania w klasach integracyjnych, szkołach sanatoryjnych i przyszpitalnych,
specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz do prowadzenia nauczania
indywidualnego.
Miejsca pracy:
Szpitale; sanatoria; placówki służby
zdrowia; oddziały: pediatryczne, kardiologiczne, psychiatryczne, neurologiczne,
ortopedyczne, pneumologiczne, opieki paliatywnej i hospicyjnej; placówki
zdrowia psychicznego; pielęgniarka środowiskowa; Domy Seniora; Domy opieki
całodobowej; Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej; Gminne Ośrodki Pomocy
Społecznej; Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie.
Wymagania:
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i
chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.