< powrót do oferty
Kierunek studiów: Terapia pedagogiczna (pedagogika korekcyjna) dla pedagogów specjalnych
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w praktyczne umiejętności,
wiedzę i narzędzia z zakresu terapii pedagogicznej niezbędne do:
- samodzielnego przeprowadzenia diagnozy i terapii dzieci
oraz młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i/lub z zaburzeniami
rozwoju ruchowego, emocjonalnego i społecznego;
- organizowania różnych form pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, wspierania rodziców i nauczycieli
w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
Czas trwania: 3 semestry; kierunek obejmuje 120 godzin praktyk
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na
kierunku Terapia pedagogiczna (Pedagogika korekcyjna) dla pedagogów specjalnych
mają charakter kwalifikacyjny. Kształcenie
prowadzone jest zgodnie z rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2019 r. Ministra
Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego
do wykonania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450, z późn. zm.)
wydanym na podstawie 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o
szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.). Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom
uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela:
- pedagoga specjalnego w
przedszkolach i szkołach, o których mowa w ogólnodostępnych przedszkolach,
szkołach i placówkach oświatowych;
- terapeuty pedagogicznego
w ogólnodostępnych oraz specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- „wspomagającego” tj.
nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
2) prowadzenia
zajęć:
- wczesnego wspomagania
rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127
ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
- korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć
o charakterze terapeutycznym.
3) pełnienia funkcji nauczyciela-konsultanta,
nauczyciela-doradcy metodycznego, opiekuna stażu, edukatora,
eksperta wchodzącego w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych
dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy.
Absolwenci
kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Świadectwo
wydawane po ukończeniu studiów podyplomowych jest zgodne z rozporządzeniem
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie
dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów
podyplomowych i kształcenia specjalistycznego (Dz.U. z 2018 r., poz. 1791 z
późn. zm.) wydanym na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o
szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.).
Adresaci:
Studia podyplomowe na wskazanym kierunku przeznaczone są
przede wszystkim dla: nauczycieli wszystkich szczebli edukacyjnych,
psychologów, wychowawców pracujących w świetlicach szkolnych, środowiskowych i
terapeutycznych, logopedów, pedagogów szkolnych, pedagogów pracujących w
poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz pracowników placówek
edukacyjnych, opiekuńczych, terapeutycznych i leczniczych; osób
pracujących lub planujących pracę z dziećmi i młodzieżą napotykającą trudności
w realizacji wymagań edukacyjnych szkoły.
Zatrudnienie:
Kierunek
ten umożliwia jego absolwentom zatrudnienie m.in. w: specjalnych,
ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach, szkołach i placówkach
oświatowych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
placówkach pomocy społecznej, poradniach
psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych oraz
pozostałych instytucjach, placówkach i podmiotach, które działają na rzecz rodziny,
młodzieży oraz dzieci.
Wymagania:
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i
chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.