Zajęcia logopedyczne, które bawią, angażują i przynoszą efekty? To zawsze efekt dobrego planu. Starannie przygotowany scenariusz to nie tylko pomoc dla terapeuty, ale przede wszystkim klucz do skutecznej i przyjaznej terapii dla dziecka. Dobrze opracowane zajęcia powinny być dostosowane do wieku, możliwości i konkretnych trudności małego pacjenta. Kreatywność, regularność i odpowiedni dobór ćwiczeń sprawiają, że postępy w terapii są szybsze i trwalsze. W tym artykule znajdziesz 3 pomysły na scenariusz zajęć logopedycznych, które możesz wykorzystać lub potraktować jako inspirację do własnych działań.
Zabawy artykulacyjne z wykorzystaniem lusterka i kart obrazkowych
Najprostsze narzędzia bywają najskuteczniejsze – lusterko i zestaw kolorowych kart potrafi zdziałać cuda w pracy nad artykulacją. Dzieci uwielbiają naśladować, sprawdzać swoje odbicie i eksperymentować z mimiką, co czyni takie zajęcia nie tylko skutecznymi, ale też pełnymi zabawy. Lusterko pomaga dziecku lepiej zrozumieć ruchy narządów mowy, a karty obrazkowe dodają element atrakcyjności i ułatwiają utrwalenie materiału dźwiękowego.
Cel zajęć:
- usprawnienie pracy języka, warg i podniebienia;
- wywoływanie i utrwalanie głosek;
- zwiększenie świadomości artykulacyjnej u dziecka.

Przykładowe aktywności:
- zabawa „językowy wąż” – dziecko wysuwa język i porusza nim w różne strony, obserwując swoje odbicie;
- ćwiczenie „usta-rybka” – układanie ust w charakterystyczny „dziubek”;
- łączenie kart z obrazkami z odpowiednimi dźwiękami – np. powtarzanie głosek naśladujących dźwięki zwierząt lub przedmiotów;
- układanie par obrazek–dźwięk i zabawa w „logopedyczne memory”.
Logopedyczna podróż po “Dźwiękolandii” – scenariusz narracyjny
Dzieci kochają opowieści, a jeśli mogą być ich bohaterami – tym lepiej. Zajęcia oparte na fabule pobudzają wyobraźnię, angażują emocje i pozwalają na wplecenie ćwiczeń logopedycznych w przygodową narrację. „Dźwiękolandia” to świat, w którym każda kraina wymaga innego rodzaju umiejętności – od precyzyjnej artykulacji po kreatywne budowanie zdań. Dzięki temu dziecko rozwija kompetencje językowe w sposób naturalny i przyjemny.
Cel zajęć:
- ćwiczenie rozróżniania i przetwarzania dźwięków mowy;
- rozwijanie pamięci słuchowej i koncentracji;
- wspieranie spontanicznego wypowiadania się i rozbudowywania wypowiedzi.
Przykładowe aktywności:
- podróż do „Krainy Syczących” – zabawy dźwiękonaśladowcze i powtarzanie trudnych głosek;
- wizyta w „Mieście Wargowym” – ćwiczenia artykulacyjne i mimiczne związane z ruchem warg;
- układanie prostych rymowanek do ilustracji napotkanych „postaci”;
- tworzenie sekwencji dźwięków i opisywanie obrazków z pomocą gotowych pytań przewodnich.
Ćwiczenia oddechowe i fonacyjne w formie ruchowej zabawy
Ruch to naturalny język dzieci – dlatego połączenie ćwiczeń oddechowych z aktywnością fizyczną to strzał w dziesiątkę. Tego typu zabawy nie tylko poprawiają jakość mowy, ale też rozwijają koordynację, wzmacniają przeponę i uczą kontrolowania oddechu w sposób swobodny i radosny. Dzięki wciągającej formie dziecko nie czuje, że ćwiczy – po prostu dobrze się bawi, a efekty pojawiają się przy okazji.
Cel zajęć:
- nauka świadomego, głębokiego oddechu przeponowego;
- poprawa wydolności oddechowej i wyrazistości mowy;
- wspieranie rytmu mowy i płynności wypowiedzi.
Przykładowe aktywności:
- „zdmuchiwanie piłeczki po torze” – kontrolowanie siły i długości oddechu;
- „piórkowy tor przeszkód” – utrzymywanie piórka w powietrzu oddechem na wyznaczonym dystansie;
- „balonikowy dialog” – naprzemienne wypowiadanie sylab lub prostych słów, połączone z dmuchaniem w balonik jako sygnałem rozpoczęcia wypowiedzi.

Zdobądź kwalifikacje logopedy – studia, które otwierają nowe możliwości
Chcesz wykorzystywać powyższe zajęcia jako logopeda posiadający kwalifikacje oraz szerokie perspektywy zawodowe w obszarze terapii mowy? Studia podyplomowe „Logopedia dla pedagogów specjalnych” dostępne w naszej ofercie okażą się doskonałym wyborem. Program nie tylko pozwala na zdobycie kompleksowej wiedzy niezbędnej w realizacji codziennych zadań. Studia umożliwiają także uzyskać uprawnienia do pracy jako logopeda, nauczyciel logopeda, a także do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Absolwenci mogą również pełnić funkcje doradcze i eksperckie – jako nauczyciel-konsultant, metodyk, edukator czy członek komisji egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans. Studia są skierowane zarówno do nauczycieli, absolwentów różnych kierunków, jak i osób zainteresowanych komunikacją, pracą głosem lub wspieraniem rozwoju dziecka – także we własnej rodzinie. To praktyczna ścieżka rozwoju dla tych, którzy chcą działać profesjonalnie w obszarze logopedii i edukacji.
Zajrzyj na naszego bloga i dowiedz się, jak zostać logopedą!
Scenariusz zajęć to coś więcej niż uporządkowana lista ćwiczeń – to narzędzie, które potrafi zmienić terapię w inspirującą i skuteczną przygodę. Dzięki dobrze zaplanowanym działaniom logopedycznym możesz nie tylko przyspieszyć postępy dziecka, ale też sprawić, że każde spotkanie będzie dla niego ciekawe i wartościowe. Aby rozwijać swój warsztat i wzbogacać go o nowe metody pracy, warto inwestować w siebie. Postaw na studia podyplomowe z zakresu logopedii, które poszerzają kompetencje i otwierają nowe możliwości zawodowe!



