Ostatnia aktualizacja artykułu: 20 kwietnia 2023
Aktualnie trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie współczesnego świata bez urządzeń i oprogramowania informatycznego. Wraz z rozwojem technologicznym i wdrażanymi usprawnieniami niemal w każdej dziedzinie, znacznym zmianom uległ także program nauczania tego obszaru w szkołach. Dziś podstawy informatyki obejmują zupełnie inny zakres, niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu, a wiedza zdobyta przez uczniów może być wykorzystana w przyszłości na dużo większą skalę.
Trudne początki informatyki w szkole
Informatyka jest przedmiotem, który od 1985 roku nie zniknął z podstaw ogólnego kształcenia. Przez pierwszą dekadę uczniowie na każdym poziomie edukacyjnym byli nauczani jednak z zakresu technologii informacyjnej, której celem było jedynie wykształcenie umiejętności sprawnego i świadomego posługiwania się komputerem, a także przygotowanie do aktywnego uczestniczenia w tworzącym się dopiero społeczeństwie informacyjnym.
Dużym ograniczeniem było skromne wyposażenie sal lekcyjnych. Komputery zaczęły pojawiać się w polskich szkołach na szerszą skalę dopiero w połowie lat 90. ubiegłego wieku dzięki projektom rządowym, a na początku XXI wieku także pomocy funduszy unijnych. Informatyka w szkole ewoluowała wraz z postępem technologicznym. W pierwszej fazie rozwoju tego przedmiotu koncentrowała się przede wszystkim na samej obsłudze sprzętu, oprogramowania biurowego, a wraz z pojawieniem się Internetu – korzystania z Sieci.
Podstawy informatyki – duże zmiany od 2017 roku
Informatyka stała się obowiązkowa na etapie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej wraz z prowadzeniem reformy edukacyjnej w Polsce, czyli w 2017 roku. Zmianie uległa nie tylko nazwa przedmiotu w szkole podstawowej (wcześniej były to „zajęcia komputerowe”), ale przede wszystkim postrzeganie podstaw informatyki, które w dzisiejszym systemie edukacyjnym rozwijają umiejętności uczniów w dużo większym zakresie. Obecnie nauczyciel informatyki prowadzi zajęcia sprzyjające rozwijaniu:
- logicznego myślenia,
- precyzyjnego prezentowania pomysłów i poglądów,
- dobrej organizacji pracy,
- kompetencji przydatnych w innych dziedzinach nauki.
Powyższe umiejętności są niezwykle ważne nie tylko w trakcie kształcenia, ale również w życiu codziennym i zawodowym.
ZAPISZ SIĘ NA STUDIA PODYPLOMOWE „NAUCZANIE INFORMATYKI” I ZDOBĄDŹ KWALIFIKACJE DO PROWADZENIA ZAJĘ
Nauczyciel informatyki – wymagania do prowadzenia zajęć
Wraz z dużym przeskokiem pod kątem poziomu i zakresu kształcenia z tego przedmiotu, wzrosła rola nauczyciela informatyki. Aktualnie ma on za zadanie nie tylko wprowadzić najmłodszych w świat powszechnie używanej technologii, ale również efektywnie wykorzystać czas na lekcjach w kierunku rozwoju specjalistycznych umiejętności, niezwykle przydatnych w różnych dziedzinach życia.
Wymogi nauczyciela informatyki pod kątem posiadanego wykształcenia określa Rozporządzenie MEN. Według przepisów niezbędne w tym celu jest posiadanie przygotowania pedagogicznego przez absolwentów minimum studiów I stopnia:
- zgodnych z nauczanym przedmiotem lub takich, których efekty kształcenia są zgodne z treścią nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć lub
- na innym kierunku oraz studia podyplomowe zgodne z nauczanym przedmiotem.
Zdobycie wymaganych kwalifikacji umożliwiają studia podyplomowe „Nauczanie informatyki” stworzone przez Wyższą Szkołę Kształcenia Zawodowego. Aspirujący nauczyciele drugiego lub kolejnego przedmiotu zdobywają przygotowanie merytoryczne realizując program stworzony w oparciu o aktualne rozporządzenia. Z kolei rozwinięcie praktycznych kompetencji umożliwiają praktyki realizowane w szkole podstawowej lub ponadpodstawowej – w zależności, w jakim typie szkoły pracuje aktualnie nauczyciel.
Podstawy informatyki dziś jak rozszerzona informatyka kiedyś
Aktualnie zajęcia z tego przedmiotu nie ograniczają się jedynie do podstawowych kompetencji związanych z obsługą komputera. Uczniowie już w szkole podstawowej uczą się znacznie rozbudowanych zagadnień, które jeszcze kilka lat temu były poruszane na zajęciach z rozszerzonej informatyki na studiach czy w szkołach średnich.
Młodzi komputerowcy zdobywają umiejętności m.in. z zakresu:
- programowania,
- projektowania stron internetowych,
- tworzenia aplikacji,
- bezpieczeństwa w sieci,
- analizy danych.