Ostatnia aktualizacja artykułu: 27 kwietnia 2023
Na przestrzeni ostatnich lat polski system edukacyjny znacznie rozwinął się pod kątem pomocy uczniom, u których zdiagnozowano trudności rozwojowe. Aktualnie w szkołach przeprowadzana jest rewalidacja i terapia pedagogiczna w postaci różnych form specjalnych zajęć, które mają na celu wszechstronny rozwój uczniów oraz zminimalizowanie przyczyn i objawów różnych zaburzeń. Na efektywność tego typu zajęć wpływa fakt, iż są one prowadzone przez osoby posiadające odpowiednie przygotowanie – zarówno pod kątem merytorycznym, jak również praktycznym.
Pedagogika rewalidacyjna a terapia pedagogiczna
W literaturze z obszaru pedagogiki specjalnej często pojawia się termin rewalidacja, którego nazwa wywodzi się od greckiego słowa validus, czyli zdrowy. Co ciekawe, ma on dłuższą tradycję niż rehabilitacja, a został upowszechniony przez profesor Marię Grzegorzewską, uważaną za twórczyni pedagogiki specjalnej na gruncie polskim.
ZDOBĄDŹ KWALIFIKACJE DO PROWADZENIA TERAPII I REWALIDACJI ZAPISUJĄC SIĘ NA STUDIA PEDAGOGICZNE
Rewalidacja to specjalne zajęcia, które mają na celu usprawnić, skorygować i wyrównywać zaburzone funkcje rozwojowe i intelektualne uczniów. Nie ograniczają się one jednak tylko i wyłącznie do wypełnienia braków, ale także do wzmacniania mocnych stron dzieci i młodzieży. Celem pedagogiki rewalidacyjnej jest bowiem przygotowanie każdego ucznia do funkcjonowania w społeczeństwie na jak najlepszym poziomie. W przypadku osób z niepełnosprawnością głównym celem jest przywrócenie do jak najlepszej kondycji.
Terapia pedagogiczna przebiega natomiast w ramach odrębnych zajęć, czyli korekcyjno–kompensacyjnych. Skupiają się na rozwoju zdolności percepcyjno-motorycznych, które są niezbędne podczas podstawowych czynności, jak czytanie czy pisanie.
Zajęcia rewalidacyjne – dla kogo?
Różne formy zajęć rewalidacyjnych przeznaczone są dla uczniów, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dostosowuje się je indywidualnie na podstawie zaleceń w nim zawartych, ze szczególnym uwzględnieniem posiadanego stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
Dzięki zajęciom rewalidacyjnym, uczniowie ćwiczą m.in.:
- pamięć i spostrzegawczość,
- koncentrację,
- logiczne myślnie,
- czynności samoobsługowe,
- dużą i małą motorykę,
- podstawowe czynności szkolne (pisanie, czytanie, liczenie).
Dla kogo przeznaczona jest terapia pedagogiczna?
Z kolei zajęcia z zakresu terapii pedagogicznej są przeznaczone dla grup uczniów:
- posiadających opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej o trudnościach w nauce, czytaniu i pisaniu lub z ryzykiem dysleksji,
- z powyższymi trudnościami, którzy nie posiadają dokumentu z poradni lub są w trakcie diagnozy,
- posiadający orzeczenie, w których wskazana jest terapia pedagogiczna.
Celem terapii pedagogicznej są ćwiczenia w zakresie m.in.:
- spostrzegawczości wzorkowej,
- analizy i syntezy wzrokowej oraz słuchowej,
- myślenia abstrakcyjnego,
- pamięci słuchowej,
- orientacji przestrzennej.
Diagnoza i terapia pedagogiczna kwalifikacje
Efektywność zajęć zależy nie tylko od podejścia samych uczniów i stopnia ich zaburzeń, ale przede wszystkim od osoby prowadzącej tego typu zajęcia. Nauczyciele wykorzystują w tym celu wiedzę i umiejętności, które zdobywają w trakcie zdobywania uprawnień wymaganych do pracy w tym zakresie. Aby prowadzić diagnozę, rewalidację i terapię pedagogiczną, kwalifikacje można zdobyć realizując studia podyplomowe oferowane przez Wyższą Szkołę Kształcenia Zawodowego.
Diagnoza i terapia pedagogiczna studia podyplomowe
Wychodząc naprzeciw potrzebom aspirujących nauczycieli terapeutów oraz rewalidatorów przygotowała kwalifikacyjne studia podyplomowe „Diagnoza, rewalidacja i terapia pedagogiczna z pedagogiką szkolną”. Opracowany w oparciu o aktualne rozporządzenia program pozwala słuchaczom w trakcie 4 semestrów zdobyć wiedzę niezbędną do pracy z dziećmi i młodzieżą posiadającymi różnego rodzaju zaburzenia.
Więcej informacji na temat kierunku znajdziesz na stronie Diagnoza i terapia pedagogiczna studia podyplomowe.