Ostatnia aktualizacja artykułu: 18 stycznia 2024
Nowelizacja Ustawy o systemie oświaty wprowadziła w 2014 roku funkcję asystenta nauczyciela. Był to wynik jasnych sygnałów ze strony wychowawców, którzy od dłuższego czasu sugerowali, że pracy w szkołach podstawowych, szkołach specjalnych czy w świetlicach jest zbyt dużo pracy dla jednej osoby. Najważniejszą rolę w kontekście wychowania i wsparcia odnotowuje się w pracy z dziećmi w edukacji wczesnoszkolnej. Czym zatem zajmuje się pomoc nauczyciela w przedszkolu?
Co robi pomoc nauczyciela w przedszkolu?
Osoba na stanowisku asystenta przedszkola jak łatwo się można domyślić pomaga nauczycielowi podczas realizacji zadań dydaktycznych, a także opiekuńczo-wychowawczych. Z uwagi na wiek i brak umiejętności uczniów w podstawowych czynnościach, pomoc nauczyciela w przedszkolu opiekuje się dziećmi w trakcie zajęć, wycieczek, spacerów czy zabaw na świeżym powietrzu. Zakres obowiązków jest jednak znacznie szerszy.
Co robi pomoc nauczyciela w przedszkolu w zakresie higieny, czystości czy porządku? Do listy zajęć zaliczyć można m.in pomoc w zakresie:
- spożywania posiłków,
- czynności higienicznych,
- ubierania i rozbierania się,
- porządkowania zabawek i pomocy dydaktycznych.
Dodatkowo pomoc nauczyciela w przedszkolu uczestniczy w organizowaniu zajęć, które są objęte planem pracy nauczyciela.
Ile godzin pracuje pomoc nauczyciela w przedszkolu?
Asystenta nauczyciela zatrudnia gmina w oparciu o umowę o pracę. Na to, ile godzin pracuje pomoc nauczyciela w przedszkolu wpływa wiele czynników, jednak średnio jego etat wynosi 40 godzin tygodniowo. Warto zaznaczyć, że nauczyciel zatrudniany jest na podstawie przepisów zawartych w Karcie Nauczyciela. Z kolei asystent nauczyciela zatrudniany jest w oparciu o Kodeks pracy, dlatego obydwa stanowiska obejmują inne warunki zatrudnienia.
Pomoc nauczyciela w przedszkolu – wymagania pod kątem osobowości
Warto zaznaczyć, że w kontekście pomocy nauczyciela w przedszkolu wymagania pracodawcy w dużej mierze mogą dotyczyć osobowości i posiadanych cech charakteru. Do tego zawodu najczęściej aspirują osoby cierpliwe, empatyczne, które bardzo łatwo nawiązują pozytywną relację z maluchami. Z uwagi na specyfikę pracy, bardzo ważne jest również opanowanie i odporność na stres.
Pomoc nauczyciela w przedszkolu – wymagania dla aspirujących asystentów
Stanowisko pomocy nauczyciela jest więc stanowiskiem samorządowym, dlatego obowiązują go inne przepisy także w kwestii kwalifikacji. Stanowisko asystenta nauczyciela jest traktowane jako stanowisko pomocnicze i nie istnieją specjalne wymogi pod kątem wykształcenia – ważne według przepisów są jednak umiejętności wykonywania czynności na stanowisku. Nie jest wymagany również określony staż.
W tym przypadku stosuje się przepisy art. 6 Ustawy o pracownikach samorządowych, według których stanowisko może zająć obywatel polski posiadający pełną zdolność do czynności prawnych i praw publicznych, a także posiadający kwalifikacje wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku. Nie może być to osoba karana.
Podyplomowe studia pedagogiczne
Choć pomoc nauczyciela w praktyce nie musi być pedagogiem lub nauczycielem, powinna znać podstawy pedagogiki oraz psychologii. Pozwoli to znacznie łatwiej zrozumieć zachowania dzieci, a także rozumieć ich potrzeby i odpowiednio reagować na zachowanie. Niezwykle przydatne okażą się jednak dla pomocy nauczyciela studia pedagogiczne pozwalające zdobyć zawarte w przepisach umiejętności. Udokumentowane przygotowanie w postaci ukończonych studiów podyplomowych pozwoli wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy i znacznie zwiększyć szanse na tle innych kandydatów.
Bardzo często na stanowisko pomocy nauczyciela w przedszkolu aspirują osoby, które docelowo chcą zostać nauczycielem, dlatego częstym zjawiskiem jest, że asystent w trakcie pracy realizuje odpowiednie studia z zakresu przygotowania pedagogicznego adekwatnego do poziomu nauczania które są niezbędne do objęcia funkcji nauczyciela w szkołach. Wychodząc naprzeciw potrzebom aspirujących nauczycieli, nasza Uczelnia oferuje wiele kierunków z zakresu przygotowania pedagogicznego – jak np. „Przygotowanie Pedagogiczne dla nauczycieli przedmiotów lub zajęć prowadzonych w szkole podstawowej„.