Ostatnia aktualizacja artykułu: 14 lutego 2024
Rozpoczęcie edukacji wczesnoszkolnej jest bardzo ważną zmianą w życiu każdego dziecka, które nabywa i rozwija podstawowe umiejętności w środowisku szkolnym realizując tym samym obowiązek kształcenia. Jest to czas bardzo wymagający nie tylko dla samych uczniów czy ich rodziców, ale przede wszystkim dla nauczycieli, na których spoczywa odpowiedzialność związana z realizacją programu. Mimo szeregu wyzwań, zainteresowanie podjęciem pracy jako nauczyciel klas I-III stale rośnie. W tym artykule przyjrzymy się jakie cele ma edukacja wczesnoszkolna, jakie przedmioty obejmuje i kto może jej uczyć.
Co to jest edukacja wczesnoszkolna?
Okres edukacji wczesnoszkolnej to czas niezwykle ważnych zmian w życiu każdego dziecka. Przemianie ulega w tym czasie sposób odbierania świata, własnych możliwości czy kontrolowania swojego zachowania. Każda z zachodzących zmian jest efektem uczenia się i wszechstronnego rozwoju, w którym dojrzewa przede wszystkim układ nerwowy.
Co to jest edukacja wczesnoszkolna w kontekście polskiego systemu oświaty? Otóż jest ona pierwszym etapem edukacyjnym i obejmuje klasy I-III szkoły podstawowej. Nauka, która była do tej pory jednym ze sposobów na spędzanie czasu, staje się od I klasy obowiązkiem – czasami trudnym do zaakceptowania przez dziecko. Jest jednak niezwykle ważna w kontekście aktywności poznawczej uczniów, którzy przestają być w dużej mierze zależni od dorosłych i zaczynają osiągać samodzielność.
Edukacja wczesnoszkolna – jakie przedmioty?
Nauka w klasach I-III nie odbywa się z podziałem na konkretne przedmioty, jak ma to miejsce na kolejnych etapach edukacyjnych, a na obszary nauk – jest to tzw. kształcenie zintegrowane. Program nauczania wczesnoszkolnego uwzględnia edukację:
- polonistyczną,
- matematyczną,
- społeczną,
- muzyczną,
- plastyczną,
- techniczną,
- wychowania fizycznego.
Dodatkowo w planach zajęć uczniów pojawia się również obowiązkowy jeden język obcy nowożytny – najczęściej angielski.
Podstawa programowa – szkoła podstawowa w klasach I-III
Aspirujący nauczyciel zastanawia się nie tylko w kontekście edukacji wczesnoszkolnej jakie przedmioty pojawiają się w planie lekcji, ale również jakie zadania stawia przed nimi podstawa programowa. Jeśli chodzi o edukację wczesnoszkolną, cele zostały podzielone między wyżej wskazanymi obszarami edukacyjnymi. I tak nauczyciele pomagają uczniom w zakresie edukacji:
- polonistycznej – poznać proces poznawania języka mówionego oraz pisanego w kontakcie z otoczeniem zewnętrznym oraz narodową i regionalną kulturą; nauczyć komunikatywnego posługiwania się językiem ojczystym w mowie i piśmie oraz czytanie w stopniu, które umożliwia płynne uczenie dziecka w kolejnych latach,
- matematycznej – odkryć i poznać podstawowe pojęcia jak np. liczba czy działanie arytmetyczne; planować zajęcia w taki sposób, aby pozyskiwana wiedza następowała w prawidłowej kolejności – od myślenia konkretno-obrazowego w kierunku myślenia pojęciowego,
- społecznej – odkryć procesy zachodzące w otoczeniu uczniów, które mogą obserwować i eksplorować,
- muzycznej – doskonalić percepcję słuchową, emocjonalną, a także wrażliwość estetyczną oraz ekspresję twórczą,
- plastycznej – umożliwić postrzeganie wartości wizualnych zawartych w otoczeniu i naturze; wykorzystywać techniki plastyczne do wyrażania swoich wewnętrznych doznań,
- technicznej – konstruować formy użytkowe ukazując ich funkcjonalność; rozwijać umiejętności i sprawności techniczne (w tym m.in. manualne),
- wychowania fizycznego – zapobiegać wadom postawy realizując ćwiczenia ruchowe na sali gimnastycznej oraz na świeżym powietrzu.
Edukacja wczesnoszkolna – wymagane jednolite studia magisterskie
Na nauczycielach klas I-III spoczywa więc bardzo duża odpowiedzialność oraz wiele wyzwań związanych z realizacją programu nauczania. Osoby prowadzące zajęcia mogą jednak w efektywny sposób pełnić obowiązki wykorzystując wiedzę oraz umiejętności zdobytą w trakcie studiów przygotowujących do wykonywania zawodu. Aktualnie edukacja wczesnoszkolna jako kierunek realizowana jest w ramach jednolitych studiów magisterskich z pedagogiki, w trakcie których student zdobywa przygotowanie pedagogiczne i uprawnienia do nauczania klas I-III.
Studia podyplomowe dla nauczycieli klas I-III
Rozbudowana oferta naszej uczelni sprawia, że dla nauczycieli, których interesuje edukacja wczesnoszkolna, studia podyplomowe mogą okazać się sposobem na zdobycie dodatkowych uprawnień do nauczania konkretnego obszaru. Posiadając uprawnienia do nauczania w klasach I-III nauczyciel może zdobyć dodatkowo kwalifikacje np. do nauczania języka angielskiego w klasach I-III realizując kierunek „Język angielski w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej”.
Ogromną zaletą kierunku jest nauka z wykorzystaniem metod kształcenia online. Jesteśmy elastyczni – gdy nie będziesz mógł uczestniczyć w zajęciach stacjonarnych, materiały dydaktyczne zostaną Ci udostępnione na Twoim indywidualnym koncie studenta poprzez nowoczesną platformę wykorzystującą metody i techniki kształcenia na odległość.