Kiedy można nie klasyfikować ucznia?

studia podyplomowe kompetencje wychowawcze

Nieklasyfikowanie ucznia jest wyjątkową sytuacją, która może mieć miejsce tylko w określonych przypadkach. Zrozumienie warunków takiego rozwiązania jest kluczowe przede wszystkim dla nauczycieli oraz rodziców, którzy muszą mieć świadomość ewentualnych konsekwencji i w porę podejmować działania wspierające ucznia w pokonywaniu trudności edukacyjnych. W tym artykule przyjrzymy się, kiedy można nie klasyfikować ucznia i jakie to oznacza dla niego konsekwencje.

Przepisy prawne dotyczące nieklasyfikowania uczniów

Najważniejszym aktem prawnym regulującym kwestie kształcenia w naszym kraju jest Ustawa o systemie oświaty. Ten obszerny akt prawny zawiera m.in. informacje na temat zarządzania szkołami i placówkami publicznymi czy zasady przeprowadzania egzaminów maturalnych. Przepisy dotyczące tego, kiedy można nie klasyfikować ucznia, zostały zawarte w Rozdziale 3a Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych.

Kiedy można nie klasyfikować ucznia? – kluczowy art. 44k

Najważniejszy w tej kwestii jest art. 44k – jasno wskazuje, że uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych. Według zapisu jest to sytuacja, w której nie można ustalić śródrocznej lub rocznej oceny kwalifikacyjnej ze względu na nieobecności ucznia przekraczającą ponad połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia. Mowa o okresie, w którym przeprowadzana jest klasyfikacja.

pomoc psychologiczna uczniom

Co jeśli uczeń jest nieklasyfikowany, ale ma usprawiedliwienie?

Przyczyn wysokiej absencji jest bardzo wiele i każdą z nieobecności uczniowie mogą usprawiedliwić. Możesz zastanawiać się więc, co jeśli uczeń jest nieklasyfikowany, a posiada potwierdzenie, że nie mógł w danym okresie uczestniczyć w zajęciach. Art. 44k wskazuje, że uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. 

Według przepisów może do niego zostać dopuszczony za zgodą rady pedagogicznej również uczeń, który nie posiada usprawiedliwionej nieobecności. Najczęściej uczniowie są nieklasyfikowani ze względu na absencję spowodowaną problemami zdrowotnymi lub innymi ważnymi okolicznościami, np. trudną sytuacją rodzinną.

Jak wygląda egzamin klasyfikacyjny?

Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja, którą powołuje dyrektor szkoły. Według przepisów musi być on przeprowadzony najpóźniej w terminie poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Data powinna być odpowiednio wcześniej uzgodniona z rodzicami i przede wszystkim samym uczniem, który powinien się odpowiednio przygotować. Jeśli z jakiegoś powodu nie przystąpił do egzaminu w wyznaczonym terminie, ale posiada usprawiedliwienie, może go zdać w terminie dodatkowym. Ocenę, którą uczeń zdobędzie na egzaminie klasyfikacyjnym, uznaje się za ostateczną.

W art. 44l Ustawy o systemie oświaty znajduje się specjalny zapis dotyczący uczniów technikum i branżowej szkoły stopnia, którzy nie uzyskali klasyfikacji ze względu na usprawiedliwioną nieobecność. Według przepisów szkoła powinna zorganizować zajęcia, dzięki którym uczeń może uzupełnić program nauczania, a nauczyciel będzie mógł ustalić śródroczną lub roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu.

kiedy można nie klasyfikować ucznia

Nieklasyfikowany uczeń a rola nauczyciela

Uczeń, który nie zostanie dopuszczony do egzaminu klasyfikacyjnego lub uzyska z niego ocenę niedostateczną, nie otrzymuje promocji do następnej klasy. Aby uniknąć negatywnych konsekwencji, warto odpowiednio wcześnie reagować na problemy uczniów z frekwencją.

Jako nauczyciel możesz pomóc uczniowi, który jest zagrożony nieklasyfikowaniem, poprzez:

  • indywidualne podejście – dostosuj metody nauczania do jego potrzeb, aby mógł w swoim tempie przyswajać wiedzę oraz skupić się na obszarach, które wymagają szczególnej uwagi;
  • dodatkowe wsparcie edukacyjne – zajęcia wyrównawcze, konsultacje czy materiały pomocnicze okażą się bardzo przydatne w nadrobieniu zaległości i zrozumieniu trudnych zagadnień;
  • regularne monitorowanie postępów – systematyczna ocena postępów ucznia pozwoli Ci szybko wychwycić trudności i zareagować, zanim staną się poważnym problemem.

ZAPISZ SIĘ NA STUDIA PODYPLOMOWE I ZDOBĄDŹ WIEDZĘ PRZYDATNĄ DO SKUTECZNEGO REAGOWANIA W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH UCZNIÓW

Więcej na temat roli nauczyciela w przypadku zbyt dużej absencji uczniów przeczytasz w naszym artykule „Jak obliczyć frekwencję ucznia? To proste!”.

Studia podyplomowe – dawka cennej wiedzy do wspierania uczniów

Jeśli jesteś nauczycielem lub wychowawcą i chcesz zdobyć przygotowanie do pracy z uczniami borykającymi się z różnymi problemami, zapisz się na studia podyplomowe „Kompetencje wychowawcze”. Kierunek dostępny na naszej Uczelni pozwoli Ci poznać aktualną wiedzę i umiejętności przydatne do skutecznego kierowania klasą szkolną i właściwego reagowania w sytuacjach kryzysowych. Więcej informacji na temat zagadnień pojawiających się w trakcie nauki znajdziesz w opisie studiów.