Ostatnia aktualizacja artykułu: 28 lipca 2022
Nauczanie przedmiotów ścisłych – w tym matematyki i fizyki – przewidziane jest na każdym etapie edukacji i w każdym typie szkół. Zapotrzebowanie na nauczycieli jest więc bardzo duże, co daje pedagogom duże możliwości rozwoju lub podjęcia dodatkowych godzin. Czy jednak każdy może nauczać tych przedmiotów?
Królowa nauk – jak jej sprostać?
Matematyka jest absolutną podstawą do rozwijania umiejętności niezbędnych w zawodach związanych z matematyką – jak np. informatyka, bez której już żaden obszar w nowoczesnym świecie nie jest w stanie funkcjonować; dobry nauczyciel jest więc na wagę złota. Natomiast fizyka, która jest z nią połączona, opiera się na jej założeniach – matematyka w fizyce pokazuje, jak można opisać różne zjawiska czy procesy. Wiedza o świecie to wiedza niezbędna wykształconej młodzieży, a w jej zrozumieniu pomagają właśnie przedmioty ścisłe, które również ćwiczą mózg i rozwijają myślenie.
Osoby, które chcą mieć swój wkład w rozwój młodzieży w tych obszarach, mogą podjąć się studiów podyplomowych na kierunku Nauczanie matematyki i fizyki, jeżeli wcześniej już nie ukończyli podobnych kierunków.
Jak zostać nauczycielem matematyki?
Studia kierunkowe i posiadanie przygotowania pedagogicznego to niezbędna podstawa, aby nauczać tego przedmiotu. Jeżeli jednak nie posiada się dyplomu magistra matematyki bądź fizyki, droga do ich nauczania nie jest zamknięta – można studiować matematykę podyplomowo, pod kątem nauczania jej później w szkołach. Dobrym wyborem może być wybranie studiów podyplomowych o kierunku łączonym – czyli takim, podczas którego można zdobyć uprawnienia do nauczania obydwu tych przedmiotów. Daje to dużo większe możliwości zatrudnienia, nie zabierając również czasu na studiowanie kolejno dwóch kierunków.
Podczas studiów słuchacze zdobywają niezbędną wiedzę i umiejętności, które pozwolą pracować jako nauczyciel tych przedmiotów. Podczas zajęć poruszane są takie tematy, jak:
- wstęp do matematyki, arytmetyki,
- analiza matematyczna, algebra elementarna, geometria szkolna,
- kombinatoryka, statystyka, rachunek prawdopodobieństwa,
- elementy logiki i teorii mnogości,
- wprowadzenie do fizyki,
- fizyka klasyczna z elementami fizyki relatywistycznej,
- termodynamika z elementami fizyki statycznej,
- budowa materii,
- elementy fizyki jądrowej i kwantowej,
- mechanika teoretyczna, optyka, elektrodynamika,
- elektryczność i magnetyzm,
- astronomia.
Dla absolwentów kierunków ścisłych mogą to być banalne tematy; jednak co z pedagogami, którzy chcieliby się podjąć takich obszarów? Zagadnienia te mogą brzmieć na bardzo skomplikowane i trudne do przyswojenia – a co dopiero do odpowiedniego przekazania tej wiedzy uczniom!
Przyszli pedagodzy nie muszą się jednak martwić – program studiów jest tak skonstruowany, aby odpowiednio wprowadzić słuchaczy w tematykę ścisłą oraz zagadnienia wymagane w programie nauczania. Dodatkowy blok zajęć związany z dydaktyką wskaże zaś, w jaki sposób skutecznie tłumaczyć młodzieży zagadnienia matematyczno-fizyczne. Dzięki temu również humaniści mogą podjąć się tego kierunku i z powodzeniem nauczać w szkole tych przedmiotów.
Nowoczesne nauczanie tradycyjnych przedmiotów
Dla wszystkich zapracowanych pedagogów ciekawą propozycją mogą być studia podyplomowe z wykorzystaniem metod kształcenia online. To świetny wybór również dla osób, które z różnych przyczyn nie mogą podjąć nauki stacjonarnie, a chciałyby się przekwalifikować. Zajęcia w trybie online odbywają się w formie indywidualnej, poprzez platformę e-learningową. Zebrane są tam wszystkie niezbędne materiały, z którymi słuchacz może się zapoznać w dowolnym miejscu i czasie. Pozwala to na realizację materiału we własnym tempie i poświęceniu danym zagadnieniom tyle czasu, ile tylko słuchacz będzie potrzebował. To znaczne ułatwienie również dla humanistów – mogą uczyć się bez presji i odgórnych terminów.