Pierwsza pomoc dla dzieci w szkole – przepisy i zalecenia

dyrektor szkoły studia podyplomowe

Jeśli chcesz zostać dyrektorem szkoły, musisz spełnić kilka kluczowych wymogów. Jednym z nich jest wykształcenie z zakresu organizacji i zarządzania oświatą, które będzie potwierdzeniem twojego przygotowania do wykonywania obowiązków. Pierwsza pomoc dla dzieci w szkole to jeden z kluczowych obszarów, którego organizacją i egzekwowaniem będziesz zajmować się na swoim stanowisku. Poznaj najważniejsze przepisy i zalecenia w tym zakresie.

Pierwsza pomoc dla dzieci w szkole – kluczowa znajomość zasad przez personel

Wszyscy pracownicy szkół oraz placówek edukacyjnych powinni posiadać przeszkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Znajomość zasad pozwala szybko i skutecznie reagować w nagłych i niebezpiecznych sytuacjach, które mogą wydarzyć się na terenie szkoły. Odpowiednie przygotowanie personelu może zapobiec poważnym urazom uczniów, a nawet uratować im życie. Nauczyciele, którzy powinni umieć udzielić pierwszej pomocy dla dzieci w szkole, są bardzo często świadkami niebezpiecznych sytuacji i to właśnie ich odpowiednia postawa jest kluczowa dla bezpieczeństwa całej społeczności szkolnej.

Sprawdź studia Organizacja i Zarządzanie Oświatą

Pierwsza pomoc w szkole – rozporządzenie nakładające obowiązek

Przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy nie wynika jedynie z coraz większej świadomości środowiska szkolnego na temat bezpieczeństwa uczniów. Jeśli chodzi o pierwszą pomoc w szkole, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa nakłada na pracowników obowiązek przeszkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Według powyższych przepisów, pracownik szkoły bądź placówki, który dowiedział się o wypadku, ma obowiązek niezwłocznie zapewnić poszkodowanemu opiekę i sprowadzić fachową pomoc. W miarę możliwości udziela również poszkodowanemu pierwszej pomocy. 

Pierwsza pomoc w szkole – przepisy w żłobkach

O ile przepisy dotyczące zasad bezpieczeństwa w szkołach nie wskazują na formę, sposób czy częstotliwość przeprowadzania szkoleń, o tyle nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku żłobków. Według art. 18a Ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3., opiekun oraz wolontariusz zobowiązany jest do odbycia szkolenia z zakresu udzielania dziecku pierwszej co 2 lata.

Apteczka pierwszej pomocy w szkole – co powinna zawierać?

Oprócz odpowiedniego przygotowania personelu z zakresu pierwszej pomocy dla dzieci, dyrektorzy szkół muszą zadbać również o oznakowanie i wyposażenie budynku. Przepisy wskazują m.in. na apteczkę pierwszej pomocy w szkole, która powinna zawierać środki niezbędne do reagowania w nagłych sytuacjach, a także instrukcję udzielania pomocy.

Do podstawowego wyposażenia apteczki zalicza się:

  • gazę opatrunkową,
  • kompresy jałowe,
  • plastry na rany,
  • bandaż elastyczny,
  • bandaż zwykły,
  • rękawiczki jednorazowe.
pierwsza pomoc dla dzieci w szkole

Pierwsza pomoc w szkole – przepisy a propozycje działań prewencyjnych

Choć przepisy w kontekście organizacji szkoleń z zakresu pierwszej pomocy nie są precyzyjne, będąc na stanowisku dyrektora szkoły warto wdrożyć kilka działań prewencyjnych. Pozwolą one nie tylko zwiększyć świadomość wśród pracowników, ale przede wszystkim zminimalizować ryzyko wypadków. 

Warto w tym celu:

  • organizować cykliczne szkolenia z zakresu pierwszej pomocy dla personelu,
  • wdrożyć program edukacyjny dla uczniów, który obejmie zasady bezpiecznego zachowywania się na terenie szkoły oraz poza nią,
  • dokonywać przeglądów i aktualizować plany ewakuacyjne oraz dostosowywać infrastrukturę szkolną do zmieniających się przepisów.

ZAPISZ SIĘ NA PEDAGOGICZNE STUDIA PODYPLOMOWE I ZDOBĄDŹ WYKSZTAŁCENIE NIEZBĘDNE NA STANOWISKU DYREKTORA SZKOŁY

Zdobądź wykształcenie niezbędne na stanowisku dyrektora szkoły

Zanim będziesz mieć realny wpływ na bezpieczeństwo jako dyrektor szkoły, musisz zdobyć wymagane wykształcenie. Zapisz się na studia podyplomowe „Organizacja i Zarządzanie Oświatą” i zdobądź przygotowanie do podjęcia czynności zawodowych na stanowiskach kierowniczych w szkołach i placówkach edukacyjnych.

W trakcie nauki poznasz zagadnienia związane m.in. z:

  • technikami informacyjnymi w zarządzaniu szkołą,
  • ekonomią w edukacji,
  • prawnymi uwarunkowaniami funkcjonowania placówki oświatowej,
  • wizerunkiem i kompetencjami przywódczymi dyrektora.

Więcej informacji na temat kierunku znajdziesz w opisie studiów.