Wychowanie do życia w rodzinie i etyka jako najbardziej moralne przedmioty szkolne?

wychowanie do życia w rodzinie i etyka - studia

Kształcenie w szkole podstawowej i ponadpodstawowej powinno dbać o integralny rozwój uczniów pod kątem poznawczym, emocjonalnym, społecznym, biologicznym i moralnym. Tę ostatnią, najbardziej osobistą i indywidualną funkcję, realizują takie przedmioty, jak wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ) oraz etyka. Z uwagi na kształtowanie postaw społecznych i moralnych są często ze sobą łączone, choć do ich prowadzenia wymagane są osobne kwalifikacje. Dzięki ofercie WSKZ aspirujący nauczyciele obydwu przedmiotów mogą je zdobyć realizując równoległe studia podyplomowe.

Wychowanie do życia w rodzinie i etyka – dlaczego często łączy się ze sobą te dwa przedmioty?

WDŻ i etyka w szkole skupia się na rozwoju etycznych i interpersonalnych umiejętności uczniów. Zajęcia mają na celu kształtowanie postaw społecznych i moralnych, właściwego funkcjonowania w społeczności czy aspektów wpływających na utrzymywanie relacji międzyludzkich. Jest to niespotykane w innych przedmiotach bez względu na poziom edukacyjny.

Połączenie etyki z wychowaniem do życia w rodzinie pozwala lepiej zintegrować realizowane tematy, które poruszają aspekty życia rodzinnego i społecznego. Uczniowie mają wówczas nieco szerszy i kompleksowy obraz kwestii etycznych i moralnych.

Przedmiot WDŻ – jakie porusza zagadnienia?

Wychowanie do życia w rodzinie to przedmiot pojawiający się w programie nauczania uczniów klasy IV, którzy realizują zagadnienia z tego zakresu do ostatniej klasy szkoły średniej. Oczywiście tematy poruszane przez nauczyciela są adekwatne do danego poziomu rozwoju i świadomości uczniów, jednak od lat kontrowersje wzbudzają wczesne rozmowy o dojrzewaniu, seksualności i relacjach międzyludzkich.

CHCESZ ZDOBYĆ UPRAWNIENIA DO NAUCZANIA WDŻ ORAZ ETYKI? ZAPISZ SIĘ NA KWALIFIKACYJNE STUDIA PODYPLOMOWE

Mimo to, styczność z przedmiotem WDŻ już od wczesnego etapu edukacyjnego pozwala uczniom m.in.:

  • ukazać wartości rodziny w osobistym życiu człowieka i dostrzec pozytywny wkład w życie rodziny,
  • pomóc w przygotowaniu się do akceptacji, a także zrozumienia przemian następujących w okresie dojrzewania,
  • pozyskać wiedzę na temat ludzkiego organizmu i zachodzących przemian,
  • uświadomić w zakresie odpowiedzialnego rodzicielstwa, zawarcia małżeństwa czy założenia rodziny.

WDŻ na świadectwie

Przedmiot ten nie jest obowiązkowy dla ucznia, a decyzję o uczęszczaniu podejmują rodzice, chyba że ukończył on 18. rok życia – wówczas dokonuje wyboru samodzielnie. WDŻ na świadectwach uczniów pojawia się w postaci informacji o uczestnictwie w części przeznaczonej na dodatkowe zajęcia edukacyjne. Jest ona umieszczana w sytuacji, gdy uczeń uczęszczał na te zajęcia co najmniej w jednym roku na danym etapie edukacyjnym.

WDŻ i etyka  – studia podyplomowe pozwalające zdobyć kwalifikacje do nauczania obydwu przedmiotów

Etyka koncentruje się bardziej na kształtowaniu postawy otwartości, współdziałania, szacunku oraz odpowiedzialności. Nauczyciel powinien w taki sposób prowadzić zajęcia, aby uczniowie mieli szansę uzewnętrznić swoją ciekawość i zaangażować się w rozważania nad moralnością.

studia podyplomowe wychowanie do życia w rodzinie i etyka

Choć obydwa przedmioty posiadają wiele cech wspólnych, ich cele edukacyjne określone są w odrębnych programach nauczania i zawierają inny zakres tematyczny. Z tego powodu, do nauczania każdego z nich wymagane są inne kwalifikacje. Dla nauczycieli, którzy chcą poszerzyć swoje kompetencje i zwiększyć swój etat o możliwość nauczania WDŻ i etyki, studia podyplomowe oferowane przez WSKZ okażą się świetnym wyborem.

„Nauczanie wychowania do życia w rodzinie (wdż) i etyki” to oferta uczelni, która umożliwia równoległą realizację dwóch kierunków studiów podyplomowych. Absolwenci otrzymują wówczas dwa osobne świadectwa potwierdzające uzyskanie uprawnień do nauczania WDŻ oraz etyki.