< powrót do oferty
Kierunek studiów: Edukacja i rehabilitacja osób z
niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika) dla pedagogów
specjalnych
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę, umiejętności i kompetencje umożliwiające im realizację zadań z zakresu edukacji i wychowania uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną w różnym stopniu w warunkach kształcenia specjalnego, integracyjnego i ogólnodostępnego.
Czas trwania: 3 semestry; kierunek obejmuje 120 godzin praktyk
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na kierunku Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika) dla pedagogów specjalnych mają charakter kwalifikacyjny. Program kształcenia zgodny jest z przepisami prawa, w szczególności uwzględnia wymagania określone Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (Dz.U. 2019 poz. 1450 ze zm.) w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela:
a) oligofrenopedagoga (nauczyciela osób z niepełnosprawnością intelektualną) w:
- specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- przedszkolach i szkołach w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych;
- szkołach wchodzących w skład młodzieżowych ośrodków wychowawczych przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną;
- szkołach w okręgowych ośrodkach wychowawczych i zakładach poprawczych przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną.
b) wychowawcy w:
- specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- młodzieżowych ośrodkach wychowawczych przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną;
- okręgowych ośrodkach wychowawczych i zakładach poprawczych przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną.
c) pedagoga w specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach.
d) pedagoga specjalnego w ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych.
e) doradcy zawodowego w specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach.
f) „wspomagającego” tj. nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
2) prowadzenia zajęć:
- rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2123 oraz z 2023 r. poz. 1972);
- rewalidacyjnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych.
Absolwenci kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Adresaci:
Studia podyplomowe na wskazanym kierunku przeznaczone są
przede wszystkim dla osób:
- pragnących zdobyć przygotowanie
do pracy w przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych oraz ogólnodostępnych
sprofilowanych na kształcenie osób z niepełnosprawnością intelektualną,
wymagających wsparcia i pomocy w przekraczaniu różnorodnych trudności
utrudniających im rozwój i funkcjonowanie społeczne;
- pracujących w obszarze edukacji i opieki społecznej- nauczycieli
wszystkich szczebli edukacyjnych, terapeutów, pedagogów, psychologów,
wychowawców, pracowników ośrodków i domów pomocy społecznej oraz pozostałych
placówek świadczących usługi dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zatrudnienie:
Kierunek
ten umożliwia jego absolwentom zatrudnienie m.in. w: specjalnych,
ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach, szkołach i placówkach
oświatowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych i
okręgowych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-
-wychowawczych,
zakładach poprawczych przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością
intelektualną, placówkach pomocy społecznej,
poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym
poradniach specjalistycznych.
Wymagania:
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i
chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.