< powrót do oferty
Kierunek studiów: Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu z
elementami integracji sensorycznej dla pedagogów specjalnych
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem
studiów podyplomowych jest umożliwienie słuchaczom nabycia interdyscyplinarnej
wiedzy o rozwoju i funkcjonowaniu osób ze spektrum autyzmu oraz ich
specyficznych potrzebach edukacyjnych. Uczestnicy zostaną wyposażeni w
praktyczne umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć oraz kompetencje
umożliwiające wspieranie osób ze spektrum autyzmu na przestrzeni całego ich
życia (od wczesnego wspomagania rozwoju poprzez edukację aż do okresu dorosłości),
a także współpracę z ich środowiskiem wychowawczym i innymi specjalistami.
Czas trwania: 3 semestry, kierunek obejmuje 120 godzin praktyk
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na
kierunku Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu z elementami integracji
sensorycznej dla pedagogów specjalnych mają charakter kwalifikacyjny. Program
kształcenia zgodny jest z przepisami prawa, w szczególności uwzględnia
wymagania określone Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z
dnia 25 lipca 2019 r. (Dz.U. 2019 poz. 1450 ze zm.) w sprawie standardu
kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Ukończenie
wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela w:
a) klasach IV–VIII szkół
podstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w klasach IV–VIII szkół
podstawowych ogólnodostępnych, w szkołach ponadpodstawowych specjalnych, z
wyjątkiem szkół specjalnych przysposabiających do pracy, i oddziałach
specjalnych w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych, dla dzieci i
młodzieży z niepełnosprawnościami innymi niż niepełnosprawność intelektualna w
stopniu umiarkowanym lub znacznym lub niepełnosprawności sprzężone, z których
jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu
umiarkowanym lub znacznym;
- przedszkolach specjalnych,
oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych, klasach I–III szkół
podstawowych specjalnych i oddziałach specjalnych w klasach I–III szkół
podstawowych ogólnodostępnych, dla dzieci z niepełnosprawnościami innymi niż
niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub
niepełnosprawności sprzężone, z których jedną z niepełnosprawności jest
niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
- przedszkolach i szkołach w
specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.
b) wychowawcy w
specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach;
c) pedagoga w
specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach;
d) pedagoga specjalnego w
ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych;
e) doradcy zawodowego w
specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach;
f) „wspomagającego” tj.
nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
2) prowadzenia zajęć
rewalidacyjnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, o których
mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i
placówkach oświatowych.
Ukończenie ww. kierunku pozwala ponadto
uzyskać wiedzę, umiejętności i kompetencje dotyczące integracji sensorycznej ze
szczególnym uwzględnieniem dzieci oraz młodzieży z zaburzeniami ze spektrum
autyzmu (ASD).
Absolwenci
kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Adresaci:
Studia
podyplomowe na wskazanym kierunku przeznaczone są przede wszystkim dla pedagogów, nauczycieli, psychologów i terapeutów
zainteresowanych podjęciem pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Zatrudnienie:
Kierunek
ten umożliwia jego absolwentom zatrudnienie m.in. w: specjalnych,
ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach, szkołach i placówkach
oświatowych, specjalnych ośrodkach wychowawczych i szkolno-wychowawczych, placówkach pomocy społecznej oraz poradniach
psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych.
Wymagania:
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i
chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.