Nauczanie języka polskiego jako obcego – jakie tematy porusza się na zajęciach z dziećmi?

język polski jako obcy

Ostatnia aktualizacja artykułu: 17 maja 2023

Według statystyk językiem polskim posługuje się ponad 45 milionów osób. Wśród nich są nie tylko rzecz jasna Polacy, ale również obywatele innych państw, którzy z różnych powodów potrzebują komunikować się w naszym ojczystym języku. Z uwagi na fakt, iż język polski dla obcokrajowców może stanowić wiele trudności, efektywne kształcenie zależy od osoby prowadzącej zajęcia z tego zakresu, która znacznie ułatwi przyswojenie nowego słownictwa czy zasad gramatyki. Efektywne kształcenie obcokrajowców jest możliwe dzięki wykorzystaniu wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie kwalifikacyjnych studiów podyplomowych.

Język polski dla obcokrajowców i dzieci Polaków wracających z zagranicy

Dzieci cudzoziemców, a także dzieci Polaków wracających z zagranicy, które pobierały wcześniej naukę w innych systemach oświatowych, mogą uczęszczać do publicznych i niepublicznych przedszkoli oraz szkół. Prawo do opieki i nauki przysługuje im do ukończenia 18. roku życia bądź ukończenia szkoły ponadpodstawowej. Uczniowie przyjmowani są na podstawie odpowiednich dokumentów potwierdzających m.in. ukończenie danej szkoły, wiek czy sumę lat nauki dziecka. Ważna jest także rozmowa kwalifikacyjna przeprowadzana w języku, którym posługuje się uczeń.

Dzieci cudzoziemców, jak i dzieci obywateli Polskich wracających z zagranicy mogą skorzystać z prawa do dodatkowej nauki języka polskiego w wymiarze 6 godzin tygodniowo. Zajęcia mogą mieć charakter indywidualny lub grupowy (wówczas nie może być to więcej niż 15 uczniów).

ZDOBĄDŹ UPRAWNIENIA DO PROWADZENIA ZAJĘĆ Z JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO

Język polski dla cudzoziemców – kto może pobierać naukę?

Nauka języka polskiego dla cudzoziemców na takich samych zasadach, jak w przypadku Polaków, może odbywać się również w szkołach policealnych, artystycznych, publicznych dla dorosłych czy publicznych kolegiach. Warunkiem do podjęcia kształcenia jest spełnienie jednego z warunków:

  • aktualna Karta Polaka,
  • obywatelstwo państw UE lub EFTA,
  • zgoda na pobyt stały na terenie RP,
  • zgoda na pobyt tolerowany,
  • pochodzenie polskie w rozumieniu przepisów o repatriacji.

nauczanie polskiego jako obcego

Język polski dla obcokrajowców w szkole podstawowej

O ile naukę polskiego mogą rozpocząć obcokrajowcy w każdym wieku, o tyle największe zapotrzebowanie na wykwalifikowanych nauczycieli dostrzec można w szkołach podstawowych. Dzieje się tak z uwagi na fakt, iż najwięcej dzieci rozpoczyna naukę w naszym kraju właśnie na tym etapie edukacyjnym.

Zajęcia z języka polskiego dla obcokrajowców w szkole podstawowej mają przede wszystkim na celu przezwyciężenie bariery komunikacyjnej i łagodnie wprowadzić w świat nowego słownictwa, kultury i gramatyki. Na lekcjach poruszane są tematy, dzięki którym uczniowie:

  • poznają alfabet, liczebniki i podstawowe zwroty,
  • rozwijają swoje umiejętności dotyczące czytania, mówienia, pisania oraz rozumienia ze słuchu,
  • pobudzają swoją aktywność komunikacyjną,
  • poznają polską kulturę, tradycje i święta.

Jak zdobyć uprawnienia do nauczania języka polskiego jako obcego? Studia podyplomowe online

Prowadzenie zajęć dla dzieci niemówiących po polsku jest dużym wyzwaniem, jednak dzięki odpowiedniemu podejściu osoby prowadzącej lekcje, taki uczeń szybko może się zaadaptować w nowym środowisku. Nauczyciel wykorzystuje w tym celu wiedzę i umiejętności, jakie nabył w drodze do zdobycia odpowiednich kwalifikacji, niezbędnych do podjęcia pracy w takim charakterze.

Nauczanie języka polskiego jako obcego studia podyplomowe online są stworzone m.in. dla nauczycieli, którzy chcą rozszerzyć swoje kompetencje o możliwość nauczania kolejnego przedmiotu i wzmocnić tym samym swoją pozycję na rynku pracy. Program studiów porusza wiele niezbędnych w pracy tematów, m.in.:

  • wybrane zagadnienia z leksykologii i leksykografii,
  • gramatykę,
  • komunikację międzykulturową,
  • historię,
  • kulturę i literaturę języka polskiego,
  • elementy glottodydaktyki.