Ostatnia aktualizacja artykułu: 3 stycznia 2024
Aby móc zagwarantować właściwą opiekę pedagogiczną w przedszkolu dla każdego dziecka, nauczyciel musi nieustannie monitorować rozwój oraz postępy w nauce każdego z nich. Choć obserwacja nie jest głównym zadaniem osoby prowadzącej zajęcia, jest to środek umożliwiający podjęcie odpowiednich działań, gdy wykryte zostaną pewne nieprawidłowości. W tym artykule przyjrzymy się, w jaki sposób terapia pedagogiczna w przedszkolu pozwala zniwelować zdiagnozowane zaburzenia.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu
Publiczne przedszkola oraz oddziały przedszkolne znajdujące się w szkołach podstawowych udzielają uczęszczającym do nich uczniom, a także ich rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Organizacja specjalnych zajęć ma na celu rozpoznać i zaspokoić indywidualne potrzeby rozwojowe oraz edukacyjne najmłodszych uczniów, a także wskazać indywidualne możliwości psychofizyczne ucznia i czynniki środowiskowe, które wpływają na jego funkcjonowanie w środowisku przedszkolnym.
Różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być organizowane, gdy u dziecka zostanie zdiagnozowane m.in.:
- niedostosowanie społeczne,
- niepełnosprawność,
- specyficzne trudności w uczeniu się,
- choroba przewlekła,
- niepowodzenia edukacyjne,
- zaburzenia zachowania.
Terapia pedagogiczna w przedszkolu jako element zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Zajęcia z zakresu terapii pedagogicznej organizuje dyrektor przedszkola, a pomocy udzielają nauczyciele, wychowawcy grup, a także specjaliści, którzy w przedszkolu wykonują zadania z obszaru pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Może być ona organizowana we współpracy nie tylko z rodzicami uczniów, ale również z innymi przedszkolami oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.
Terapia pedagogiczna w przedszkolu realizowana jest w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, dzięki którym najmłodsi uczniowie:
- ćwiczą koncentrację uwagi,
- rozwijają spostrzegawczość,
- doskonalą percepcję wzrokową, słuchową oraz kinestetyczno-ruchową,
- usprawniają koordynację wzrokowo-słuchową,
- doskonalą umiejętności czytania oraz pisania,
- rozwijają kompetencje komunikacyjne.
Co robi terapeuta pedagogiczny w przedszkolu? – przykładowe ćwiczenia
Terapia pedagogiczna musi być dostosowana do indywidualnych kompetencji oraz potrzeb rozwojowych dziecka, dlatego zajęcia różnią się od siebie. Terapeuta pedagogiczny w przedszkolu realizuje zadania wykonując z dziećmi ćwiczenia polegające na:
- rozpoznawaniu treści obrazków tematycznych (doskonalenie percepcji wzrokowej),
- rozpoznawaniu dźwięku i układaniu rymowanek (doskonalenie percepcji słuchowej),
- liczeniu na głos (rozwijanie kompetencji matematycznych),
- układaniu puzzli oraz mozaik (doskonalenie sprawności manualnej),
- kolorowaniu obrazków i rysowaniu kształtów (usprawnianie percepcji wzrokowo-ruchowej),
- przepisywaniu zdań oraz wyrazów (korygowanie trudności w pisaniu oraz czytaniu).
ZAPISZ SIĘ NA STUDIA PODYPLOMOWE I ZDOBĄDŹ KWALIFIKACJE DO PROWADZENIA TERAPII PEDAGOGICZNEJ
Terapia pedagogiczna w przedszkolu – kto może ją prowadzić?
Z uwagi na pracę wymagającą specjalistycznego podejścia, nie każdy nauczyciel pracujący w przedszkolu może prowadzić terapię pedagogiczną. Dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych tylko nauczycielom posiadającym kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej.
Wychodząc naprzeciw potrzebom nauczycieli, którzy chcą poprowadzić swoją ścieżkę zawodową w tym kierunku i zdobyć dodatkowe kompetencje, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego przygotowała studia podyplomowe „Diagnoza, rewalidacja i terapia pedagogiczna”, których ukończenie pozwala zdobyć kwalifikacje do pracy w charakterze nauczyciela terapeuty oraz rewalidatora we wszystkich placówkach edukacyjnych. Więcej informacji na temat uprawnień oraz programu studiów znajdziesz w opisie kierunku.