< powrót do oferty
Kierunek studiów: Diagnoza, rewalidacja i terapia pedagogiczna
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Studia te stanowią konieczny
warunek do wykonywania zawodu pedagoga, terapeuty i rewalidatora w placówkach
edukacyjnych i poradniach specjalistycznych. Dają one możliwość poznania
najnowszych tendencji i wskazań do pracy terapeutycznej z uczniami z
trudnościami oraz o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Celem studiów jest
wyposażenie słuchaczy w niezbędne kompetencje/umiejętności praktyczne do pracy
z uczniami/klientami z trudnościami i o specjalnych potrzebach edukacyjnych za
pomocą poznanych narzędzi, metod, technik i form pracy terapeutycznej.
Czas
trwania: 3 semestry; kierunek obejmuje 180 godzin praktyk
Uzyskane
kwalifikacje:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na
kierunku Diagnoza, rewalidacja i terapia pedagogiczna mają charakter
kwalifikacyjny. Kształcenie prowadzone jest zgodnie z rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2019 r. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450, z późn. zm.) wydanym na podstawie 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.). Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom
uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela:
- pedagoga specjalnego w
przedszkolach i szkołach, o których mowa w ogólnodostępnych przedszkolach,
szkołach i placówkach oświatowych;
- terapeuty pedagogicznego
w ogólnodostępnych oraz specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- „wspomagającego” tj.
nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
2) prowadzenia zajęć:
- wczesnego wspomagania
rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127
ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
- korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć
o charakterze terapeutycznym.
3) pełnienia funkcji nauczyciela-konsultanta,
nauczyciela-doradcy metodycznego, opiekuna stażu, edukatora,
eksperta wchodzącego w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych
dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy.
Absolwenci kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Świadectwo wydawane po ukończeniu studiów podyplomowych jest zgodne z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego (Dz.U. z 2018 r., poz. 1791 z późn. zm.) wydanym na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.).
Adresaci:
Studia
podyplomowe na wskazanym kierunku przeznaczone są przede wszystkim dla:
nauczycieli wszystkich szczebli edukacyjnych, psychologów, wychowawców
pracujących w świetlicach szkolnych, środowiskowych i terapeutycznych,
logopedów, pedagogów szkolnych, pedagogów pracujących w poradniach
psychologiczno-pedagogicznych oraz pracowników placówek edukacyjnych,
opiekuńczych, terapeutycznych i leczniczych; osób pracujących lub planujących pracę z dziećmi
i młodzieżą napotykającą trudności w realizacji wymagań edukacyjnych szkoły.
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub
prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki
specjalnej.
W przypadku braku posiadania przygotowania
pedagogicznego WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki
jednocześnie. Więcej
informacji znajduje się w sekcji „dodatkowe wymagania”.
Zatrudnienie:
Kierunek
ten umożliwia jego absolwentom zatrudnienie m.in. w: specjalnych,
ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach, szkołach i placówkach
oświatowych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
placówkach pomocy społecznej, poradniach
psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych oraz
pozostałych instytucjach, placówkach i podmiotach, które działają na rzecz rodziny,
młodzieży oraz dzieci.
Dodatkowe wymagania:
Studia skierowane są do osób posiadających przygotowanie pedagogiczne.
W przypadku braku posiadania przygotowania pedagogicznego, Uczelnia WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki jednocześnie. Zapisując się równolegle na dwa kierunki, słuchacz otrzymuje rabat w wysokości 25% na kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego. Celem uzyskania rabatu zachęcamy do dokonania rejestracji i opłacenia pierwszego kierunku, który nie jest przygotowaniem pedagogicznym. Kolejno w panelu studenta, prosimy o przejście do zakładki "Moje wykształcenie", kliknięcie "Potwierdź posiadanie przygotowania pedagogicznego” oraz "Nie posiadam przygotowania pedagogicznego". Następnie należy wypełnić ankietę i wybrać kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego, a bonifikata w wysokości 25% naliczy się automatycznie. W przypadku dodatkowych pytań, prosimy o napisanie wiadomości mailowej na adres: kontakt@studia-pedagogiczne.pl
|