Ostatnia aktualizacja artykułu: 7 lutego 2024
Grupa uczniów, która korzysta z pomocy psychologiczno-pedagogicznej poszerza się z każdym rokiem. Z pomocą przychodzi wiele form wsparcia dzieci i młodzieży, a jedną z najskuteczniejszych okazują się zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. W przedszkolach, szkołach i placówkach można zaobserwować deficyt osób posiadających kwalifikacje do ich prowadzenia. W tym artykule przyjrzymy się więc czym dokładnie są i kto może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?
Publiczne szkoły, przedszkola oraz niektóre placówki organizują uczęszczającym do nich uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną, które mają na celu rozpoznać i zaspokoić indywidualne potrzeby rozwojowe oraz edukacyjne ucznia. Jedną z form pomocy jest terapia pedagogiczna, w ramach której organizowane są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Dzięki nim uczniowie rozwijają zdolności poznawcze oraz percepcyjno-motoryczne niezbędne w nauce podstawowych czynności, jak np. pisanie oraz czytanie.
Jak sama nazwa wskazuje działania skupiają się na:
- korekcji – usuwaniu przyczyn oraz objawów trudności rozwojowych,
- kompensacji – zastępowaniu zaburzonych funkcji sprawnie działającymi.
Dla kogo są zajęcia korekcyjno kompensacyjne?
Z tego typu formy pomocy mogą skorzystać określone grupy uczniów. Wielu rodziców, jak również nauczycieli pracujących z uczniami posiadającymi różne trudności zastanawiają się nie tylko co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, ale kto może z nich korzystać. Otóż są to zajęcia przeznaczone dla uczniów posiadających:
- orzeczenie z zaleceniem do pracy w ramach terapii pedagogicznej,
- opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej w kierunku dysleksji (lub ryzyka), a także trudności w nauce pisania oraz czytania,
- trudności w nauce czytania i pisania i nie posiadają dokumentu z poradni bądź są w trakcie diagnozy.
Kto może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?
Według przepisów Rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są zajęciami specjalistycznymi, dlatego dyrektor może powierzyć ich prowadzenie nauczycielom posiadającym kwalifikacje terapeuty pedagogicznego.
Jak zdobyć kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych?
Aktywni zawodowo pedagodzy muszą więc zdobyć dodatkowe uprawnienia, aby móc realizować zadania w ramach tej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Najskuteczniejszą i najwygodniejszą formą są studia podyplomowe „Diagnoza, rewalidacja i terapia pedagogiczna” oferowane przez naszą Uczelnię.
W trakcie 3 semestrów słuchacze zdobywają wiedzę m.in. z zakresu:
- pedagogiki specjalnej,
- diagnostyki psychopedagogicznej,
- organizacją procesu terapeutycznego,
- psychologii klinicznej i psychopatologii,
- metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z różnymi grupami uczniów.
Absolwenci kierunku zdobywają szereg uprawnień, w tym m.in. kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie kierunku.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – ile trwają?
Aktywni zawodowo pedagodzy mogą w ten sposób zwiększyć wymiar swojego etatu. Wielu z nich zastanawia się w kontekście formy pomocy, jaką są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne ile trwają specjalistyczne lekcje.
Zajęcia korekcyjno kompensacyjne w przedszkolu – ile godzin?
Według przepisów godzina zajęć rewalidacyjnych trwa tyle samo w przedszkolach i szkołach i jest to 45 minut. Częstotliwość ich organizacji zależy od potrzeb danego ucznia – w niektórych przypadkach wystarczą jedne zajęcia w tygodniu. Warto również zaznaczyć, że zgodnie z Kartą Nauczyciela wymiar godzin terapeuty pedagogicznego nie może przekraczać 22 godzin.
Problemy w nauce dotyczą coraz większej ilości uczniów, co generuje rosnące zapotrzebowanie na specjalistów. Jeśli jesteś nauczycielem i chcesz zdobyć poszerzyć swoje kompetencje o tę formy pomocy pedagogicznej, już teraz zapisz się na studia podyplomowe „Diagnoza, rewalidacja i terapia pedagogiczna”.