Terapia pedagogiczna a zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

terapia pedagogiczna studia podyplomowe

Ostatnia aktualizacja artykułu: 3 stycznia 2024

Do szkół i przedszkoli uczęszczają zarówno uczniowie o predyspozycjach, które mieszczą się w ogólnie przyjętych normach, jak również dzieci i młodzież wymagająca wdrożenia aktywności pozwalających zaspokoić ich indywidualne potrzeby rozwojowe. W przepisach regulujących konieczność organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej istnieje kilka form, które wciąż budzą wiele wątpliwości. Terapia pedagogiczna a zajęcia kompensacyjne – jakie są różnice między nimi?

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole

W świetle aktualnych przepisów publiczne przedszkola, szkoły oraz placówki udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom. Najczęściej korzystają więc z niej rzecz jasna dzieci i młodzież, u których wykryto nieprawidłowości związane m.in. z:

  • niepełnosprawnością,
  • niedostosowaniem społecznym,
  • szczególnymi uzdolnieniami,
  • specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Terapia pedagogiczna a zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna ma na celu wspierać rodziców i nauczycieli w procesie rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów. Tego typu wsparcie szkoła może organizować w formie zajęć:

  • zajęć rozwijających uzdolnienia,
  • zajęć specjalistycznych – np. korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych czy terapeutycznych,
  • porad i konsultacji,
  • zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.

Terapia pedagogiczna a zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – jakie są różnice?

Warto zwrócić uwagę, że w rozporządzeniu określającym pomoc psychologiczno-pedagogiczną nie znajduje się definicja terapii pedagogicznej. Uwzględniając jednak fakt, iż zajęcia korekcyjno-kompensacyjne może prowadzić terapeuta pedagogiczny, przyjmuje się, że są to tożsame pojęcia i jest to wyłącznie kwestia nazewnictwa.

CHCESZ PROWADZIĆ ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE? ZDOBĄDŹ UDOKUMENTOWANE PRZYGOTOWANIE DO PRACY ZAPISUJĄC SIĘ NA STUDIA PODYPLOMOWE

Analizując dokładniej przepisy można przyjąć, że zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są rodzajem terapii pedagogicznej, która jest ukierunkowana na korygowanie oraz wyrównywanie zaburzeń psychoruchowych ucznia. Definicja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest dość szeroka i obejmuje różne formy oddziaływań wynikających zarówno z założeń terapii pedagogicznej, jak również zadań terapeuty pedagogicznego.

Co robi terapeuta pedagogiczny?

W ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych terapeuta stosuje najnowsze i najskuteczniejsze metody wsparcia psychofizycznego rozwoju dziecka. Dzięki temu uczeń może znacznie poprawić efektywność przyswajania treści programowych, a także korygować i kompensować zaburzenia poznawcze.

Terapeuta na takich zajęciach:

  • ćwiczy orientację przestrzenną,
  • usprawnia analizatory wzrokowe i słuchowe,
  • kształtuje i rozwija różne procesy poznawcze,
  • doskonali sprawności manualno-graficzne,
  • ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchowo-słuchową.

Studia podyplomowe dla aspirujących terapeutów

Pomoc w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych może być udzielana nie tylko z inicjatywy rodziców ucznia, ale również dyrektora szkoły, nauczyciela czy poradni. Warto zaznaczyć, że w zajęciach może brać udział maksymalnie 5 uczniów jednocześnie. Bez względu jednak na to, z jakiego powodu i z czyjej inicjatywy taka forma terapii pedagogicznej jest wymagana, zajęcia może prowadzić jedynie osoba o odpowiednich kwalifikacjach.

Wychodząc naprzeciw potrzebom osób, które chcą zdobyć kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i zajmowania stanowiska nauczyciela terapeuty pedagogicznego, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego oferuje studia podyplomowe na kilku kierunkach – m.in. „Terapia pedagogiczna i socjoterapia” oraz „Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna)”.

W trakcie nauki słuchacze zdobywają wiedzę oraz umiejętności niezbędne m.in. do samodzielnego prowadzenia diagnozy oraz terapii młodzieży i dzieci z specyficznymi trudnościami w uczeniu się, a także organizowania wielu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.