< powrót do oferty
Kierunek
studiów:
Terapia pedagogiczna i socjoterapia
Rodzaj
studiów:
podyplomowe
Charakter
studiów:
studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia:
online (e-learning)
Terapia pedagogiczna i socjoterapia składa się z 2 kierunków tj. Terapii pedagogicznej i Socjoterapii. Po ukończeniu ww. studiów podyplomowych absolwent otrzymuje dwa świadectwa, tj. odrębny dokument do każdego z kierunków (zgodnie z wytycznymi MNiSW).
|
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w praktyczne
umiejętności, wiedzę i narzędzia z zakresu terapii pedagogicznej niezbędne do:
- samodzielnego przeprowadzenia diagnozy i terapii dzieci
oraz młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i/lub z zaburzeniami
rozwoju ruchowego, emocjonalnego i społecznego w oparciu o zasady pracy
socjoterapeutycznej,
- organizowania różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
wspierania rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych.
Czas
trwania studiów: 3
semestry; kierunek obejmuje 240 godzin praktyk
Uzyskane
kwalifikacje:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na kierunku Terapia pedagogiczna i socjoterapia mają charakter kwalifikacyjny. Kształcenie prowadzone jest zgodnie z rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2019 r. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450, z późn. zm.) wydanym na podstawie 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.).
Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela:
- pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach, o których mowa w ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych;
- terapeuty pedagogicznego w ogólnodostępnych oraz specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- „wspomagającego” tj. nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
2) prowadzenia zajęć:
- wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
- korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
3) pełnienia funkcji nauczyciela-konsultanta, nauczyciela-doradcy metodycznego, opiekuna stażu, edukatora, eksperta wchodzącego w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy.
Absolwenci kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Świadectwo wydawane po ukończeniu studiów podyplomowych jest zgodne z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego (Dz.U. z 2018 r., poz. 1791 z późn. zm.) wydanym na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.).
Opis kierunku:
Program
studiów zapewnia zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu diagnozy
psychopedagogicznej, rozpoznawania przyczyn i symptomów zaburzeń rozwojowych,
projektowania indywidualnych i grupowych programów terapeutycznych z elementami
socjoterapii, metod wspierania rozwoju psychospołecznego dziecka oraz budowania
nowoczesnego warsztatu pracy nauczyciela terapeuty.
Adresaci:
Studia podyplomowe na wskazanym kierunku przeznaczone dla osób chcących zdobyć kwalifikacje do pracy terapeutycznej z
dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym przede
wszystkim dla: nauczycieli wszystkich szczebli edukacyjnych, psychologów,
wychowawców pracujących w świetlicach szkolnych, środowiskowych i
terapeutycznych, logopedów, pedagogów szkolnych, pedagogów pracujących w
poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz pracowników placówek
edukacyjnych, opiekuńczych, terapeutycznych i leczniczych; osób
pracujących lub planujących pracę z dziećmi i młodzieżą napotykającą trudności
w realizacji wymagań edukacyjnych szkoły.
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub
prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki
specjalnej.
W przypadku braku posiadania przygotowania
pedagogicznego WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki
jednocześnie. Więcej
informacji znajduje się w sekcji „dodatkowe wymagania”.
Zatrudnienie:
Kierunek ten umożliwia jego absolwentom zatrudnienie
m.in. w: specjalnych, ogólnodostępnych i integracyjnych
przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych, placówkach
opiekuńczo-wychowawczych, placówkach pomocy
społecznej, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych
ośrodkach socjoterapii, poradniach
psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych oraz
pozostałych instytucjach, placówkach i podmiotach, które działają na rzecz rodziny,
młodzieży oraz dzieci.
Dodatkowe wymagania:
Studia skierowane są do osób posiadających przygotowanie pedagogiczne.
W przypadku braku posiadania przygotowania pedagogicznego, Uczelnia WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki jednocześnie. Zapisując się równolegle na dwa kierunki, słuchacz otrzymuje rabat w wysokości 25% na kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego. Celem uzyskania rabatu zachęcamy do dokonania rejestracji i opłacenia pierwszego kierunku, który nie jest przygotowaniem pedagogicznym. Kolejno w panelu studenta, prosimy o przejście do zakładki "Moje wykształcenie", kliknięcie "Potwierdź posiadanie przygotowania pedagogicznego” oraz "Nie posiadam przygotowania pedagogicznego". Następnie należy wypełnić ankietę i wybrać kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego, a bonifikata w wysokości 25% naliczy się automatycznie. W przypadku dodatkowych pytań, prosimy o napisanie wiadomości mailowej na adres: kontakt@studia-pedagogiczne.pl
|