Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza to kierunek, który daje bardzo duże możliwości zatrudnienia. Ze względu na zdobyte umiejętności, pedagodzy mają możliwość dużego obszaru działań z zakresu zarówno profilaktyki, jak i terapii dzieci, młodzieży i dorosłych, potrzebujących różnego rodzaju wsparcia.
Pedagog opiekuńczo-wychowawczy – kwalifikacje
Absolwenci studiów o tej tematyce zdobywają szeroki wachlarz kompetencji, które mogą wykorzystać w pracy zawodowej bazującej się na wsparciu opiekuńczo-wychowawczym – ale nie tylko. Pedagodzy zdobywają również umiejętność stawiania diagnozy, aby sprecyzować źródło występujących problemów, a następnie wprowadzać skuteczne działania korygujące.
Tematy poruszane podczas studiów to między innymi:
- pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, społeczna;
- psychologia;
- prawo rodzinne i opiekuńcze;
- diagnostyka psychopedagogiczna;
- terapia pedagogiczna, arteterapia;
- komunikacja interpersonalna, mediacje, negocjacje;
- metodyka pracy;
Wiedza ta pozwala na znaczne poszerzenie swoich kwalifikacji jako pedagoga, który oprócz sprawowania pieczy wychowawczej, może planować i budować programy sprawowania opieki, trafnie diagnozować problemy wychowawcze i wprowadzać skuteczne działania naprawcze – takie, jak na przykład terapia pedagogiczna.
Co można robić po pedagogice opiekuńczo-wychowawczej?
Wiedza i umiejętności zdobyte podczas studiów to narzędzia, które pozwalają kompetentnie sprawować rolę pedagoga w takich miejscach, jak:
- placówki systemu oświaty, edukacyjne,
- świetlice szkolne, internaty,
- instytucje i placówki opiekuńczo-wychowawcze typu socjalizacyjnego, rodzinnego oraz wielofunkcyjnego,
- placówki wychowania przedszkolnego, centra edukacji i kultury dla dzieci i młodzieży,
- placówki i instytucje systemu pomocy społecznej,
- organizacje pożytku publicznego,
- warsztaty terapii zajęciowej,
- wychowawca pieczy zastępczej.
Aby wspierać dzieci i młodzież w procesie rozwoju psychospołecznego, pedagog opiekuńczo-wychowawczy może się realizować w takich miejscach, jak: szkoły, domy dziecka, pogotowie opiekuńcze, świetlice środowiskowe czy ośrodki wsparcia interwencji kryzysowej. Jego kompetencje pozwalają nie tylko na sprawowanie opieki, ale również jej organizowanie w innych instytucjach, oraz weryfikowanie ich późniejszych działań.
Absolwenci pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej identyfikują problemy z zakresu opieki i wychowania, organizują i oferują wsparcie, pomoc doraźną czy terapeutyczną. Zajmują się również profilaktyką społeczną, by zapobiegać sytuacjom kryzysowym – mogą prowadzić zajęcia edukacyjne dla uczniów, rodziców i nauczycieli, również z zakresu terapii pedagogicznej. Są doskonale przygotowani do pracy z dziećmi i młodzieżą ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i w pomaganiu przezwyciężania trudności szkolnych. To kompetentni wychowawcy, którzy wspierają procesy rozwojowe na każdym etapie edukacji.