Nauczanie indywidualne a zindywidualizowana ścieżka kształcenia

zarządzanie oświatą studia

Ostatnia aktualizacja artykułu: 7 lutego 2024

Nauka w szkole kojarzy się przede wszystkim z prowadzeniem zajęć przez nauczyciela w jednej z sal lekcyjnych dla danej klasy. Istnieją jednak przypadki, w których uczeń z różnych powodów nie może pojawiać się w szkole i realizuje program nauczania w domu. Nauczanie indywidualne a zindywidualizowana ścieżka kształcenia – jakie są różnice pomiędzy tymi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej?

Zindywidualizowana ścieżka kształcenia – na czym polega  

Aktualnie w polskich szkołach istnieją trzy formy kształcenia indywidualnego, do których zalicza się:

  • zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia (na podstawie opinii poradni),
  • zajęcia w grupie do 5 osób (dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego),
  • nauczanie indywidualne (na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania).

Pierwsza z wymienionych form często zaliczana jest do zajęć dydaktyczno-wyrównawczych. I o ile również pełni podobne funkcje, zindywidualizowana ścieżka kształcenia polega na realizacji przez ucznia wybranych zajęć edukacyjnych, a nie wszystkich, jak ma to miejsce np. podczas nauczania indywidualnego. Uczeń – jeśli jest w stanie opanować zakres z podstawy programowej z danego przedmiotu – może czas wolny spędzać w świetlicy, bądź przygotowywać się do innych zajęć w szkolnej bibliotece.

terapia pedagogiczna w przedszkolu

Dla kogo zindywidualizowana ścieżka kształcenia?

Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest organizowana dla tych uczniów, którzy nie mogą chodzić do szkoły, a ich trudności w funkcjonowaniu uniemożliwiają realizację wszystkich zajęć, jakie pojawiają się w planie lekcji na danym etapie. Wymaga to dostosowania procesu nauczania do ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych. Celem tej formy edukacji włączającej jest wyposażenie uczniów w takie kompetencje, wiedzę oraz umiejętności, dzięki którym będą mogli funkcjonować w grupie rówieśniczej bez żadnych przeszkód i wykluczenia z życia szkolnego.

Zindywidualizowana ścieżka kształcenia – rozporządzenie wymaga opinii, ale…

Uczeń może realizować naukę w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, gdy na wniosek rodziców ucznia bądź ucznia pełnoletniego zostanie wydana opinia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Wniosek o wydanie opinii musi zawierać również załączniki w postaci odpowiedniej dokumentacji:

  • określającej ograniczenia i trudności ucznia,
  • jeśli powodem jest stan zdrowia – opisującej wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w klasycznych zajęciach realizowanych w grupie,
  • jeśli uczeń do tej pory uczęszczał do szkoły lub przedszkola – opinii nauczycieli lub specjalistów na temat funkcjonowania ucznia.

Zanim zostanie wydana opinia o potrzebie organizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, nauczyciele oraz specjaliści przeprowadzają analizę funkcjonowania ucznia wskazując m.in. zakres zajęć oraz działania, jakie należy podjąć, aby włączyć ucznia do życia szkoły.

Nauczanie indywidualne a zindywidualizowana ścieżka kształcenia

Zindywidualizowana ścieżka kształcenia – ile godzin tygodniowo?

Tygodniowy wymiar godzin zajęć ustala dyrektor, który musi uwzględnić konieczność zrealizowania podstawy programowej ogólnego kształcenia bądź podstawy programowej kształcenia w zawodach. Do jego zadań należy również ustalenie – w porozumieniu z rodzicami i uwzględniając opinię z poradni – planu lekcji. Przepisy nie określają jednak konkretnego wymiaru godzinowego.

Nauczanie indywidualne – na czym polega?

Indywidualne nauczanie organizowane jest dla uczniów, dla których stan zdrowia jest utrudnieniem w uczęszczaniu do szkoły. W tym przypadku realizowane są wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne, które wynikają z ramowego planu nauczania. Muszą być jednak dostosowane do potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz psychofizycznych ucznia. Zajęcia muszą odbywać się w bezpośrednim kontakcie nauczyciela z uczniem.

Nauczanie indywidualne – procedura

Indywidualną formę nauczania organizuje się na wniosek rodziców w oparciu o orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego wydanego przez zespół publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej bądź innej poradni specjalistycznej, która pozostaje w porozumieniu z organem prowadzącym. Procedura wygląda następująco:

  1. Po wpłynięciu wniosku, dyrektor, pedagog i wychowawcy analizują zapisy znajdujące się w orzeczeniu.
  2. Wicedyrektor opracowuje projekt planu nauczania wskazując m.in. nauczycieli do realizacji poszczególnych zajęć.
  3. Dyrektor występuje do organu prowadzącego o przyznanie godzin dodatkowych na organizację nauczania indywidualnego.
  4. Dyrektor wydaje rodzicom lub opiekunom prawnym pisemną decyzję o przydziale indywidualnego nauczania.
  5. Dyrektor organizuje nauczanie indywidualne.
  6. Wicedyrektor szkoły dokonuje comiesięcznej kontroli zajęć (w tym również m.in. dziennika zajęć indywidualnych).
  7. Gdy stan zdrowia ucznia umożliwia uczęszczanie do szkoły, dyrektor zaprzestaje organizacji nauczania indywidualnego powiadamiając o tym poradnię.

CHCESZ ZDOBYĆ WYKSZTAŁCENIE NIEZBĘDNE DO ZAJMOWANIA STANOWISKA DYREKTORA LUB WICEDYREKTORA? ZAPISZ SIĘ NA PEDAGOGICZNE STUDIA PODYPLOMOWE „ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE OŚWIATĄ”

Studia dla aspirujących dyrektorów i wicedyrektorów

Jak widać organizacja indywidualnych form kształcenia wymaga od każdej ze stron dopilnowania wielu procedur i formalności. Najwięcej pracy w tym zakresie ma rzecz jasna dyrekcja szkoły, która musi dostosować organizację nauki do potrzeb uczniów.

Uporządkowanie wiedzy o trybach przyznawania nauki indywidualnej, a także uzyskanie kwalifikacji niezbędnych do pełnienia funkcji kierowniczych w placówkach oświatowych, umożliwiają studia podyplomowe „Organizacja i Zarządzanie Oświatą” znajdujące się w ofercie naszej Uczelni. Szczegółowe informacje na temat programu oraz uzyskanych kwalifikacji znajdziesz w opisie kierunku.