”Specjalne potrzeby edukacyjne” – co tak naprawdę kryje się pod tym pojęciem?

specjalne potrzeby edukacyjne dzieci - studia online

Szacuje się, że do polskich szkół uczęszcza około 2 milionów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Średnio na 25-osobową klasę przypada 8 osób, które wymagają innego podejścia pod kątem edukacyjnym i rozwojowym. Praca z uczniami borykającymi się z różnego rodzaju ograniczeniami to duże wyzwanie przede wszystkim dla nauczycieli, którzy muszą posiadać odpowiednią wiedzę i umiejętności, aby we właściwy sposób realizować program nauczania. Czym są specjalne potrzeby edukacyjne i jak wygląda praca z takimi uczniami?

Czym są specjalne potrzeby edukacyjne?

Specjalne potrzeby edukacyjne to termin wprowadzony po raz pierwszy w 1978 roku, kiedy to Mary Warnock – brytyjska filozofka i edukatorka – opublikowała dokument, w którym zaproponowała przejście na bardziej funkcjonalny język społecznego rozumienia potrzeb uczniów z różnymi deficytami.

Powołany przez Ministra Edukacji Narodowej w 2008 roku Zespół Ekspertów ds. Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych określił, iż dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to uczniowie, u których zdiagnozowano objawy utrudniające bądź uniemożliwiające funkcjonowanie pod względem:

  • ruchowym,
  • sensorycznym,
  • poznawczym,
  • komunikacyjnym
  • psychicznym,
  • emocjonalno-społecznym.

Opinia o uczniu z trudnościami w nauce

Coraz częściej nauczyciele mają do czynienia w praktyce szkolnej z różnego rodzaju orzeczeniami i opiniami. Takie dokumenty wydawane są przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które poprzez prawidłowo przeprowadzoną diagnostykę pozwalają:

  • określić mocne i słabe strony dziecka,
  • wyjaśnić mechanizmy funkcjonowania dziecka,
  • wyjaśnić problemy związane z wychowaniem,
  • wskazać możliwości modyfikacji problematycznych sfer u dziecka.

Opinię o uczniu z trudnościami w nauce wystawia się w przypadku dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, podczas gdy orzeczenie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością. Taka opinia wydawana jest m.in. w sprawie objęcia ucznia edukacją w klasie terapeutycznej, odroczenia obowiązku szkolnego czy dostosowania edukacyjnych wymagań do indywidualnych potrzeb psychofizycznych.

specjalne potrzeby edukacyjne - studia oligofrenopedagogika

Plan pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – podstawowy dokument dla nauczycieli

Nauczyciele pracujący z uczniami, którzy posiadają trudności w adaptacji, integracji czy nauce i posiadają wskazania na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych, pracują w oparciu o specjalnie przygotowany plan pracy.

Jest on dobrany indywidualnie, dlatego plan pracy z uczniem z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym w szkole podstawowej może różnić się od tego przygotowanego dla ucznia z niepełnosprawnością w stopniu lekkim.

W planie pracy z uczniem z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym w szkole podstawowej nauczyciele mogą znaleźć:

  • opis diagnostyczny ucznia,
  • ogólne zalecenia pracy terapeutycznej,
  • cele terapii,
  • przykłady ćwiczeń,
  • przewidywalne osiągnięcia ucznia,
  • formy współpracy z rodzicami.

Oligofrenopedagog – specjalista w zakresie potrzeb rozwojowych dziecka z ograniczeniami

Zajęcia z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych prowadzić może tylko wykwalifikowany specjalista posiadający wymagane uprawnienia. Nauczycielem osób z niepełnosprawnością intelektualną jest oligofrenopedagog, który nie tylko realizuje program edukacyjny, ale przede wszystkim dba o najważniejsze potrzeby rozwojowe dziecka.

Studia podyplomowe dla aspirujących oligofrenopedagogów

Wychodząc naprzeciw potrzebom wielu nauczycieli oraz osób, które chcą poprowadzić swoją ścieżkę zawodową w tym kierunku, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego przygotowała studia podyplomowe Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika), autyzmem oraz zespołem Aspergera (3 sem).

Mają one charakter kwalifikacyjny – absolwenci po realizacji części teoretycznej w formie online oraz  zrealizowaniu wymaganych praktyk, otrzymują uprawnienia do wykonywania zawodu oligofrenopedagoga.

Dołącz do nas, by otrzymywać
więcej materiałów specjalnie dla Ciebie!

NEWSLETTER

Stawiasz na ciągły rozwój? My też! Zapisz się, by mieć stały dostęp do najnowszych informacji i wskazówek dotyczących zdobywania kwalifikacji zawodowych.

Zapisuję się do newslettera i wyrażam zgodę na otrzymywanie od Wyższej Szkoły Kształcenia Zawodowego na podany adres e-mail informacji handlowych/marketingowych dotyczących oferowanych za pośrednictwem Serwisu produktów i usług (w tym nowych kierunków studiów, promocji oraz rabatów) na zasadach określonych w www.studia-online.pl/polityka_prywatnosci.