< powrót do oferty
Kierunek studiów: Wspomaganie rozwoju dzieci w żłobkach i przedszkolach
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem
studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę teoretyczną i umiejętności
praktyczne z zakresu wspomagania rozwoju psychologicznego, medycznego i
pedagogicznego dzieci w żłobku i przedszkolu.
Podczas
zajęć słuchacze poznają warunki organizowania i realizacji wspomagania rozwoju
dzieci w żłobku i przedszkolu, rozumianego jako wielospecjalistyczne,
kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji
odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny, społeczno-emocjonalny i językowy
dziecka (w tym także dziecka niepełnosprawnego).
Czas trwania: 3 semestry (w tym 180 godzin praktyk)
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe na kierunku Wspomaganie rozwoju dzieci
w żłobkach i przedszkolach mają charakter kwalifikacyjny. Program kształcenia
zgodny jest z przepisami prawa, w szczególności uwzględnia wymagania określone
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.
(Dz.U. 2019 poz. 1450 ze zm.) w sprawie standardu kształcenia przygotowującego
do wykonywania zawodu nauczyciela. Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia
jego absolwentom uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela:
- pedagoga specjalnego w
ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych;
- „wspomagającego”
tj. nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
2) prowadzenia zajęć
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na
podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo
oświatowe.
3) wykonywania zawodu opiekuna
w żłobku/klubie dziecięcym.
Absolwenci
kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Adresaci:
Studia kierowane są do osób posiadających
wykształcenie wyższe (co najmniej I stopnia) pracujących lub planujących pracę
z małymi dziećmi, w tym także z dziećmi niepełnosprawnymi, lub zagrożonymi
niepełnosprawnością; nauczycieli wychowania przedszkolnego, pracowników poradni
psychologiczno-pedagogicznych, opiekunów w żłobkach i klubach dziecięcych
(obecnych i przyszłych), dyrektorów żłobków i przedszkoli, a także pedagogów
pracujących w żłobkach.