< powrót do oferty
Kierunek studiów: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową oraz wzrokową (Surdopedagogika i tyflopedagogika)
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową oraz wzrokową (Surdopedagogika i tyflopedagogika) składa się z 2 kierunków realizowanych równolegle tj. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową (Surdopedagogika) i Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzrokową (Tyflopedagogika). Po ukończeniu ww. studiów podyplomowych absolwent otrzymuje dwa świadectwa, tj. odrębny dokument do każdego z kierunków (zgodnie z wytycznymi MNiSW).
|
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem studiów jest:
- przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela w
zakresie pedagogiki specjalnej – specjalność surdopedagogika i tyflopedagogika;
- wyposażenie słuchaczy w wiedzę, umiejętności i
kompetencje społeczne w zakresie metod, form kształcenia oraz podstaw
rehabilitacji potrzebnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i
terapeutycznej z osobami niesłyszącymi lub słabosłyszącymi oraz osobami
słabowidzącymi i niewidomymi.
Opis kierunku:
Podczas studiów słuchacz uzyska praktyczną wiedzę i umiejętności:
- związane ze sprawnym porozumiewaniem się z osobami niesłyszącymi lub słabosłyszącymi, dzięki odpowiednio dobranym i dostępnym środkom, odpowiedniej diagnozie i terapii;
- dotyczące metod, form kształcenia oraz podstaw rehabilitacji potrzebnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej z osobami słabowidzącymi i niewidomymi.
Czas trwania: 4 semestry (w tym 300 godz. praktyk)
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na
kierunku Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową oraz
wzrokową (Surdopedagogika i tyflopedagogika) mają charakter
kwalifikacyjny. Program kształcenia zgodny jest z przepisami prawa, w
szczególności uwzględnia wymagania określone Rozporządzeniem Ministra Nauki i
Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (Dz.U. 2019 poz. 1450 ze zm.) w
sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu
nauczyciela. Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom
uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela:
a) surdopedagoga (nauczyciela niesłyszących i
słabosłyszących) i tyflopedagoga (nauczyciela niewidomych i
słabowidzących) w:
- klasach IV–VIII szkół podstawowych
specjalnych, oddziałach specjalnych w klasach IV–VIII szkół podstawowych
ogólnodostępnych, w szkołach ponadpodstawowych specjalnych, z wyjątkiem szkół
specjalnych przysposabiających do pracy, i oddziałach specjalnych w szkołach
ponadpodstawowych ogólnodostępnych, dla dzieci i młodzieży z
niepełnosprawnościami innymi niż niepełnosprawność intelektualna w stopniu
umiarkowanym lub znacznym lub niepełnosprawności sprzężone, z których jedną z
niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym
lub znacznym;
- przedszkolach specjalnych,
oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych, klasach I–III szkół
podstawowych specjalnych i oddziałach specjalnych w klasach I–III szkół
podstawowych ogólnodostępnych, dla dzieci z niepełnosprawnościami innymi niż
niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub
niepełnosprawności sprzężone, z których jedną z niepełnosprawności jest
niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
- przedszkolach i szkołach w
specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.
b) wychowawcy w
specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach.
c) pedagoga w specjalnych
przedszkolach, szkołach i placówkach.
d) pedagoga specjalnego w
ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych.
e) doradcy zawodowego w
specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach.
f) „wspomagającego” tj.
nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. –
Prawo oświatowe.
2) prowadzenia zajęć
rewalidacyjnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, o których
mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i
placówkach oświatowych.
Absolwenci
kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Zatrudnienie:
Kierunek ten umożliwia jego absolwentom
zatrudnienie m.in. w:
- szkolnictwie specjalnym: w przedszkolach,
szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych, ośrodkach
szkolno-wychowawczych dla uczniów słabowidzących, i niewidomych;
-szkolnictwie integracyjnym: w przedszkolach
integracyjnych, przedszkolach z oddziałami integracyjnymi, szkołach
integracyjnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi;
- szkolnictwie ogólnodostępnym (nurt inkluzyjny)
oraz w nauczaniu indywidualnym;
- ośrodkach szkolno-wychowawczych;
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym
poradniach specjalistycznych.
Adresaci:
Studia podyplomowe na wskazanym kierunku przeznaczone są
dla osób pracujących lub planujących pracę z osobami z niepełnosprawnością
słuchową i wzrokową, w tym przede wszystkim dla nauczycieli, którzy pragną
pracować z dziećmi z dysfunkcją słuchu i wzroku, pedagogów, wychowawców,
terapeutów, psychologów, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz warsztatów terapii zajęciowej.
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub
prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki
specjalnej.
W przypadku braku posiadania przygotowania
pedagogicznego WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki
jednocześnie. Więcej
informacji znajduje się w sekcji „dodatkowe wymagania”.
Dodatkowe wymagania:
Studia skierowane są do osób posiadających przygotowanie pedagogiczne.
W przypadku braku posiadania przygotowania pedagogicznego, Uczelnia WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki jednocześnie. Zapisując się równolegle na dwa kierunki, słuchacz otrzymuje rabat w wysokości 25% na kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego. Celem uzyskania rabatu zachęcamy do dokonania rejestracji i opłacenia pierwszego kierunku, który nie jest przygotowaniem pedagogicznym. Kolejno w panelu studenta, prosimy o przejście do zakładki "Moje wykształcenie", kliknięcie "Potwierdź posiadanie przygotowania pedagogicznego” oraz "Nie posiadam przygotowania pedagogicznego". Następnie należy wypełnić ankietę i wybrać kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego, a bonifikata w wysokości 25% naliczy się automatycznie. W przypadku dodatkowych pytań, prosimy o napisanie wiadomości mailowej na adres: kontakt@studia-pedagogiczne.pl
|