< powrót do oferty
Kierunek studiów: Terapia
pedagogiczna i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWR)
Rodzaj studiów: studia
podyplomowe
Charakter studiów: studia
kwalifikacyjne
Terapia pedagogiczna i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka składa się z 2 kierunków tj. Terapia pedagogiczna i Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
Po ukończeniu ww. studiów podyplomowych absolwent otrzymuje dwa świadectwa, tj. odrębny dokument do każdego z nauczanych przedmiotów (zgodnie z wytycznymi MNiSW).
|
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online
(e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w praktyczne
umiejętności, wiedzę i narzędzia z zakresu:
- diagnozy i terapii pedagogicznej niezbędne do samodzielnego
przeprowadzenia diagnozy i terapii dzieci oraz młodzieży ze specyficznymi z
trudnościami w uczeniu się i/lub z zaburzeniami rozwoju ruchowego,
emocjonalnego i społecznego,
- organizowania różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
wspierania rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych,
- profesjonalnego
organizowania wczesnej, kompleksowej i systematycznej pomocy dzieciom
zagrożonym nieprawidłowym rozwojem; dzieciom z niepełnosprawnością oraz ich
rodzinom w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem w
zakresie określonym przez indywidualny program wczesnego wspomagania;
- przygotowanie słuchacza do
prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci o zaburzonym rozwoju
psychoruchowym i społecznym.
Czas trwania: 3 semestry; kierunek obejmuje 300 godzin praktyk
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na
kierunku Terapia pedagogiczna i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mają
charakter kwalifikacyjny. Program kształcenia zgodny jest z przepisami prawa, w
szczególności uwzględnia wymagania określone Rozporządzeniem Ministra Nauki i
Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (Dz.U. 2019 poz. 1450 ze zm.) w
sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu
nauczyciela. Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom
uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela:
- pedagoga specjalnego w
przedszkolach i szkołach, o których mowa w ogólnodostępnych przedszkolach,
szkołach i placówkach oświatowych;
- terapeuty pedagogicznego
w ogólnodostępnych oraz specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- „wspomagającego” tj.
nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
2) prowadzenia zajęć:
- wczesnego wspomagania
rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127
ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
- korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć
o charakterze terapeutycznym.
3) wykonywania zawodu opiekuna
w żłobku/klubie dziecięcym.
4) pełnienia funkcji nauczyciela-konsultanta,
nauczyciela-doradcy metodycznego, opiekuna stażu, edukatora,
eksperta wchodzącego w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych
dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy.
Absolwenci
kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Adresaci:
Studia podyplomowe na wskazanym kierunku przeznaczone są
przede wszystkim dla:
- nauczycieli wszystkich szczebli edukacyjnych;
- psychologów, logopedów;
- wychowawców pracujących w świetlicach szkolnych,
środowiskowych i terapeutycznych;
- pedagogów szkolnych, pedagogów pracujących w poradniach
psychologiczno-pedagogicznych;
- pracowników placówek edukacyjnych, opiekuńczych,
terapeutycznych i leczniczych;
- lekarzy i fizjoterapeutów zainteresowanych pracą
w zespołach wspomagania rozwoju małych dzieci (w resorcie oświaty)
oraz zespołach wczesnej interwencji pracujących z dziećmi zagrożonymi
niepełnosprawnością i niepełnosprawnymi (w resorcie zdrowia).
- osób
pracujących lub planujących pracę z dziećmi i młodzieżą napotykającą trudności
w realizacji wymagań edukacyjnych szkoły.
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub
prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki
specjalnej.
W przypadku braku posiadania przygotowania
pedagogicznego WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki
jednocześnie. Więcej
informacji znajduje się w sekcji „dodatkowe wymagania”.
Zatrudnienie:
Kierunek
ten umożliwia jego absolwentom zatrudnienie m.in. w:
specjalnych,
ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach, szkołach i placówkach
oświatowych;
-
placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
jednostkach pomocy społecznej;
- Centrach
Dziecka i Rodziny (placówki systemu oświaty, które zgodnie z projektowanymi
zmianami będą koordynować wsparcie w ramach nowego modelu wczesnego wspomagania
rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w zakresie wsparcia terapeutycznego i
środowiskowego i zastąpią w tej roli wiodące ośrodki
koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńcze);
- zespołach WWR
w jednostkach systemu oświaty realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
i wsparcie rodziny (obecne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola,
inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, specjalne ośrodki
szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki
rewalidacyjno-wychowawcze);
- ośrodkach
wczesnej interwencji;
-
specjalistycznych centrach wspierających edukację włączającą;
- pozostałych
instytucjach,
placówkach i podmiotach, które działają na rzecz rodziny, młodzieży oraz
dzieci.
Dodatkowe wymagania:
Studia skierowane są do osób posiadających przygotowanie pedagogiczne.
W przypadku braku posiadania przygotowania pedagogicznego, Uczelnia WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki jednocześnie. Zapisując się równolegle na dwa kierunki, słuchacz otrzymuje rabat w wysokości 25% na kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego. Celem uzyskania rabatu zachęcamy do dokonania rejestracji i opłacenia pierwszego kierunku, który nie jest przygotowaniem pedagogicznym. Kolejno w panelu studenta, prosimy o przejście do zakładki "Moje wykształcenie", kliknięcie "Potwierdź posiadanie przygotowania pedagogicznego” oraz "Nie posiadam przygotowania pedagogicznego". Następnie należy wypełnić ankietę i wybrać kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego, a bonifikata w wysokości 25% naliczy się automatycznie. W przypadku dodatkowych pytań, prosimy o napisanie wiadomości mailowej na adres: kontakt@studia-pedagogiczne.pl
|