< powrót do oferty
Kierunki studiów: Terapia
pedagogiczna i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWR)
Rodzaj studiów: studia
podyplomowe
Charakter studiów: studia
kwalifikacyjne
Studia
Terapia pedagogiczna i wczesne
wspomaganie rozwoju dziecka (WWR) umożliwiają kształcenie na dwóch kierunkach równolegle. Po
ukończeniu kształcenia absolwent uzyskuje dwa
odrębne świadectwa: 1. Świadectwo potwierdzające ukończenie
studiów podyplomowych Terapia
pedagogiczna 2. Świadectwo potwierdzające
ukończenie studiów podyplomowych Wczesne
wspomaganie rozwoju dziecka (WWR) Oba dokumenty stanowią formalne
potwierdzenie uzyskania kompetencji do nauczania wskazanych przedmiotów – zgodnie z wytycznymi MNiSW – co
znacząco poszerza możliwości zawodowe.
|
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online
(e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w praktyczne
umiejętności, wiedzę i narzędzia z zakresu:
- diagnozy i terapii pedagogicznej niezbędne do samodzielnego
przeprowadzenia diagnozy i terapii dzieci oraz młodzieży ze specyficznymi z
trudnościami w uczeniu się i/lub z zaburzeniami rozwoju ruchowego,
emocjonalnego i społecznego,
- organizowania różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
wspierania rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych,
- profesjonalnego
organizowania wczesnej, kompleksowej i systematycznej pomocy dzieciom
zagrożonym nieprawidłowym rozwojem; dzieciom z niepełnosprawnością oraz ich
rodzinom w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem w
zakresie określonym przez indywidualny program wczesnego wspomagania;
- przygotowanie słuchacza do
prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci o zaburzonym rozwoju
psychoruchowym i społecznym.
Czas trwania: 3 semestry; kierunki obejmują łącznie 300 godzin praktyk
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na
kierunku Terapia pedagogiczna i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mają
charakter kwalifikacyjny. Kształcenie
prowadzone jest zgodnie z rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2019 r. Ministra
Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego
do wykonania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450, z późn. zm.)
wydanym na podstawie 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o
szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.). Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom
uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela:
- pedagoga specjalnego w
przedszkolach i szkołach, o których mowa w ogólnodostępnych przedszkolach,
szkołach i placówkach oświatowych;
- terapeuty pedagogicznego
w ogólnodostępnych oraz specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- „wspomagającego” tj.
nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
2) prowadzenia zajęć:
- wczesnego wspomagania
rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127
ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
- korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć
o charakterze terapeutycznym.
3) wykonywania zawodu opiekuna
w żłobku/klubie dziecięcym.
4) pełnienia funkcji nauczyciela-konsultanta,
nauczyciela-doradcy metodycznego, opiekuna stażu, edukatora,
eksperta wchodzącego w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych
dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy.
Absolwenci
kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Świadectwo
wydawane po ukończeniu studiów podyplomowych jest zgodne z rozporządzeniem
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie
dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów
podyplomowych i kształcenia specjalistycznego (Dz.U. z 2018 r., poz. 1791 z
późn. zm.) wydanym na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o
szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.).
Adresaci:
Studia podyplomowe na wskazanym kierunku przeznaczone są
przede wszystkim dla:
- nauczycieli wszystkich szczebli edukacyjnych;
- psychologów, logopedów;
- wychowawców pracujących w świetlicach szkolnych,
środowiskowych i terapeutycznych;
- pedagogów szkolnych, pedagogów pracujących w poradniach
psychologiczno-pedagogicznych;
- pracowników placówek edukacyjnych, opiekuńczych,
terapeutycznych i leczniczych;
- lekarzy i fizjoterapeutów zainteresowanych pracą
w zespołach wspomagania rozwoju małych dzieci (w resorcie oświaty)
oraz zespołach wczesnej interwencji pracujących z dziećmi zagrożonymi
niepełnosprawnością i niepełnosprawnymi (w resorcie zdrowia).
- osób
pracujących lub planujących pracę z dziećmi i młodzieżą napotykającą trudności
w realizacji wymagań edukacyjnych szkoły.
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub
prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki
specjalnej.
W przypadku braku posiadania przygotowania
pedagogicznego WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki
jednocześnie. Więcej
informacji znajduje się w sekcji „dodatkowe wymagania”.
Zatrudnienie:
Kierunek
ten umożliwia jego absolwentom zatrudnienie m.in. w:
specjalnych,
ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach, szkołach i placówkach
oświatowych;
-
placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
jednostkach pomocy społecznej;
- Centrach
Dziecka i Rodziny (placówki systemu oświaty, które zgodnie z projektowanymi
zmianami będą koordynować wsparcie w ramach nowego modelu wczesnego wspomagania
rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w zakresie wsparcia terapeutycznego i
środowiskowego i zastąpią w tej roli wiodące ośrodki
koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńcze);
- zespołach WWR
w jednostkach systemu oświaty realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
i wsparcie rodziny (obecne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola,
inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, specjalne ośrodki
szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki
rewalidacyjno-wychowawcze);
- ośrodkach
wczesnej interwencji;
-
specjalistycznych centrach wspierających edukację włączającą;
- pozostałych
instytucjach,
placówkach i podmiotach, które działają na rzecz rodziny, młodzieży oraz
dzieci.
Dodatkowe wymagania:
Studia skierowane są do osób posiadających przygotowanie pedagogiczne.
W przypadku braku posiadania przygotowania pedagogicznego, Uczelnia WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki jednocześnie. Zapisując się równolegle na dwa kierunki, słuchacz otrzymuje rabat w wysokości 25% na kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego. Celem uzyskania rabatu zachęcamy do dokonania rejestracji i opłacenia pierwszego kierunku, który nie jest przygotowaniem pedagogicznym. Kolejno w panelu studenta, prosimy o przejście do zakładki "Moje wykształcenie", kliknięcie "Potwierdź posiadanie przygotowania pedagogicznego” oraz "Nie posiadam przygotowania pedagogicznego". Następnie należy wypełnić ankietę i wybrać kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego, a bonifikata w wysokości 25% naliczy się automatycznie. W przypadku dodatkowych pytań, prosimy o napisanie wiadomości mailowej na adres: kontakt@studia-pedagogiczne.pl
|