< powrót do oferty
Kierunek studiów: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka dla pedagogów specjalnych (WWR)
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem
studiów jest przygotowanie słuchaczy do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania
rozwoju małych dzieci o zaburzonym rozwoju psychoruchowym i społecznym zgodnie
z nowym modelem
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR); wyposażenie ich
w wiedzę i umiejętności umożliwiające:
- profesjonalne organizowanie wczesnej,
kompleksowej i systematycznej pomocy dzieciom zagrożonym nieprawidłowym
rozwojem, dzieciom z niepełnosprawnością oraz ich rodzinom,
-
postępowanie z dzieckiem w zakresie określonym przez indywidualny program
wczesnego wspomagania.
Podczas
zajęć słuchacze poznają warunki organizowania i realizacji wczesnego
wspomagania rozwoju dzieci, rozumianego jako wielospecjalistyczne, kompleksowe
i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za
rozwój psychomotoryczny i komunikację dziecka niepełnosprawnego.
Czas trwania: 3 semestry; kierunek obejmuje 120 godzin praktyk
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na
kierunku Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka dla pedagogów specjalnych mają
charakter kwalifikacyjny. Kształcenie prowadzone jest zgodnie z rozporządzeniem z dnia
25 lipca 2019 r. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu
kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r.,
poz. 1450, z późn. zm.) wydanym na podstawie 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20
lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz.
1668, z późn. zm.). Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom uzyskanie
uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela:
- pedagoga specjalnego w
ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych;
- „wspomagającego”
tj. nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
2) prowadzenia zajęć
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na
podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo
oświatowe.
3) wykonywania zawodu opiekuna
w żłobku/klubie dziecięcym.
Absolwenci
kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Świadectwo wydawane po ukończeniu studiów podyplomowych jest
zgodne z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12
września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub
ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego (Dz.U. z 2018
r., poz. 1791 z późn. zm.) wydanym na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.
- Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn.
zm.).
Adresaci:
Studia kierowane są do osób
pracujących lub planujących pracę z małymi dziećmi niepełnosprawnymi, lub
zagrożonymi niepełnosprawnością; absolwentów
pedagogiki, psychologii, logopedii, lekarzy i fizjoterapeutów zainteresowanych
pracą w zespołach wspomagania rozwoju małych dzieci (w resorcie
oświaty) oraz zespołach wczesnej interwencji pracujących z dziećmi
zagrożonymi niepełnosprawnością i niepełnosprawnymi (w resorcie
zdrowia).
Zatrudnienie:
Kierunek
ten umożliwia jego absolwentom zatrudnienie m.in. w:
- ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach, szkołach i placówkach
oświatowych;
- Centrach
Dziecka i Rodziny (placówki systemu oświaty, które zgodnie z projektowanymi
zmianami będą koordynować wsparcie w ramach nowego modelu wczesnego wspomagania
rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w zakresie wsparcia terapeutycznego i
środowiskowego i zastąpią w tej roli wiodące ośrodki
koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńcze);
- zespołach WWR
w jednostkach systemu oświaty realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
i wsparcie rodziny (obecne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola,
inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, specjalne ośrodki
szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki
rewalidacyjno-wychowawcze);
- ośrodkach
wczesnej interwencji;
-
specjalistycznych centrach wspierających edukację włączającą;
- w jednostkach
pomocy społecznej.
Wymagania:
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i
chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.