Kto może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

studia terapia pedagogiczna

Ostatnia aktualizacja artykułu: 22 listopada 2023

Wśród uczniów przedszkoli, szkół oraz placówek edukacyjnych znajdują się dzieci oraz młodzież ze stwierdzonymi odchyleniami rozwojowymi, którzy wolniej realizują założenia programowe. Jedną z form pomocy, jakie są organizowane w celu korygowania zaburzeń są specjalne zajęcia, które często mylone są z zajęciami wyrównawczymi. W tym artykule przyjrzymy się, kto może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i w jaki sposób pomagają uczniom.

Czym są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Zadaniem każdej szkoły jest oferowanie pomocy uczniom, którzy wykazują różne odchylenia od normy uniemożliwiające realizowanie podstawy programowej w odpowiednim tempie. Jedną z form terapii pedagogicznej są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, których celem jest korygowanie odchyleń rozwojowych oraz zaburzeń psychoruchowych zdiagnozowanych u danego ucznia. W takich zajęciach powinny brać udział dzieci oraz młodzież, które ze względu na tego typu deficyty nie są w stanie rozwijać się w prawidłowy sposób.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mogą być organizowane zarówno w przedszkolu, szkole podstawowej, jak również w szkole średniej. Choć nie istnieje konkretna lista zaburzeń bądź odchyleń, których posiadanie uzasadnia udział ucznia w zajęciach, najczęściej biorą w nich udział uczniowie z:

  • odchyleniami rozwojowymi w stosunku do powszechnie uznawanych norm,
  • trudnościami w nauce – m.in. pisaniem lub czytaniem,
  • zaburzeniami rozwojowymi – wynikającymi m.in. z niedostosowania społecznego.

Na czym polegają zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Zajęcia te mają na celu zniwelować przyczyny oraz objawy trudności w nauce, z jakimi zmagają się uczniowie. Oddziaływania terapeutyczne mają na celu zmotywować ucznia do nauki oraz zmienić postrzeganie na temat jego niepowodzeń. Oprócz stymulacji ogólnego rozwoju dziecka, zajęcia mają na celu prowadzić do wyrównywania dysharmonii rozwojowych oraz korygowania zaburzonych funkcji.


Podczas zajęć uczniowie:

  • usprawniają swoją spostrzegawczość,
  • eliminują trudności w czytaniu oraz pisaniu (np. poprzez przepisywanie wyrazów oraz zdań),
  • ćwiczą koncentrację uwagi,
  • rozwijają sprawność manualną (np. układając puzzle lub mozaiki),
  • doskonalą percepcję słuchową, wzrokową i kinetyczno-ruchową (np. poprzez rozpoznawanie dźwięków),
  • rozwijają kompetencje komunikacyjne oraz emocjonalno-społeczne.

Kto może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne? – nie każdy nauczyciel

Tego typu aktywności odgrywają ogromną rolę w kontekście wspomagania rozwoju ucznia. Ich efektywność zależy nie tylko od zaangażowania każdego z nich, ale przede wszystkim od fachowego podejścia osoby prowadzącej i nadzorującej przebieg zajęć. Wielu nauczycieli zainteresowanych poszerzeniem swoich kompetencji zastanawia się, kto może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Jak się okazuje nie może być to dowolny nauczyciel.

To, kto może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne wynika z przepisów Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. W rozumieniu tego aktu prawnego, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są zajęciami specjalistycznymi, dlatego dyrektor może powierzyć ich prowadzenie jedynie osobom, które posiadają kwalifikacje w obszarze terapii pedagogicznej.

kto może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Kto może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu?

Przepisy rozporządzenia wskazują, że prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych należy do terapeuty pedagogicznego. Warto zaznaczyć, że wymogi dotyczące tego stanowiska są takie same zarówno dla przedszkoli, szkół oraz placówek.

Nauczycielem terapeutą pedagogicznym może zostać nie tylko osoba, która ukończyła studia magisterskie z pedagogiki specjalnej w obszarze terapii pedagogicznej. Przepisy dopuszczają również absolwenta studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolite studia magisterskie prowadzone w oparciu o nowy standard kształcenia na kierunku innym niż terapia pedagogiczna. Wówczas nauczyciel aspirujący do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych musi ukończyć studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w obszarze pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – studia podyplomowe nadające kwalifikacje

Wychodząc naprzeciw potrzebom słuchaczy, którzy chcą ukierunkować swoją ścieżkę zawodową w stronę prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, nasza Uczelnia stworzyła kwalifikacyjne studia pedagogiczne na kierunku Terapia pedagogiczna (Pedagogika korekcyjna). Ich realizacja pozwala zdobyć nie tylko kompleksowe przygotowanie do pracy, ale również uprawnienia do pracy jako terapeuta pedagogiczny. Więcej informacji na temat kształcenia znajdziesz w opisie kierunku.