Nauczanie języka polskiego jako obcego w praktyce

język polski jako obcy w praktyce

Ostatnia aktualizacja artykułu: 1 sierpnia 2023

Choć komunikowanie w języku polskim jest dla obcokrajowców niezwykle trudne, coraz więcej osób innego pochodzenia potrzebuje nauczyć się polszczyzny. Nauczanie języka polskiego jako obcego jest bardzo pożądaną umiejętnością nie tylko z uwagi na sytuację za naszą wschodnią granicą, ale również nieustanny rozwój polskiego rynku, który oferuje coraz więcej miejsc pracy dla obcokrajowców. W jaki sposób mogą nauczyć się naszego języka?

Język polski jako obcy – największe trudności

Nasz rodzimy język uważany jest za jeden z sześciu najtrudniejszych języków do opanowania spośród wszystkich, jakimi komunikują się ludzie na całym świecie. Nic więc dziwnego, że pierwsza styczność z nim może okazać się dla obcokrajowców bardzo problematyczna z uwagi na:

  • skomplikowaną gramatykę – odmianę rzeczowników, przypadki itd.,
  • trudną wymowę niektórych spółgłosek (np. „sz”, „rz” „dż” „cz”),
  • wieloznaczność zwrotów i metafory,
  • skomplikowaną pisownię i ortografię.

Nauczanie języka polskiego jako obcego – nie tylko odpowiednie podejście

Proces ten jest wymagający jednak nie tylko dla osoby uczącej się, ale również dla nauczyciela. Musi charakteryzować się on empatią i cierpliwością, ponieważ postępy mogą być zauważalne po długim czasie. Aby proces kształcenia stał się bardziej przystępny dla ucznia, nauczyciel może wykorzystywać wiele różnych metod oraz technik, jak np.:

  • gry i zabawy językowe dla dzieci,
  • praktyczne ćwiczenia komunikacyjne,
  • nauka bazująca na autentycznych materiałach, np. filmach.

Rola nauczyciela jest bardzo ważna również z uwagi na potrzebę indywidualizacji procesu nauczania, ponieważ każda z osób może mieć inne umiejętności oraz potrzeby w zakresie języka polskiego.

Kto może uczyć języka polskiego jako obcego?30

Choć obcokrajowcy mogą rozpocząć naukę samodzielnie, powyższe trudności sprawiają, że decydują się skorzystać z osoby posiadającej kwalifikacje do nauczania języka polskiego jako obcego. Może ona prowadzić zajęcia:

  • w polskich i zagranicznych szkołach, w których naukę pobierają dzieci z polskim obywatelstwem, które do tej pory uczyły się w systemach oświaty innych krajów,
  • w polskich szkołach dla obcokrajowców – dzieci oraz dorosłych, którzy przebywają na terenie RP.

CHCESZ ZDOBYĆ WIEDZĘ I UMIEJĘTNOŚCI DO PRACY NAUCZYCIELA JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO? ZAPISZ SIĘ NA PEDAGOGICZNE STUDIA PODYPLOMOWE

Języka polskiego jako obcego może uczyć osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje. Ich zdobycie umożliwiają studia podyplomowe oferowane przez Wyższą Szkołę Kształcenia ZawodowegoNauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego”.

Absolwenci uzyskują kwalifikacje do pracy jako nauczyciel języka polskiego obcego:

  • w szkołach (w przypadku osób posiadających kwalifikacje pedagogiczne),
  • w ramach kursów i zajęć indywidualnych poza szkołą (w przypadku osób nieposiadjących kwalifikacji pedagogicznych).

nauczanie jezyka polskiego jako obcego

Warto zaznaczyć, że Uczelnia umożliwia realizację dwóch kierunków równolegle, dzięki czemu osoba nieposiadająca przygotowania pedagogicznego może je zdobyć w tym samym czasie. Wówczas kierunek z przygotowania pedagogicznego objęty jest 25% rabatem.

Szerokie możliwości dla absolwentów

Zainteresowanie nauką języka polskiego jako obcego stale rośnie nie tylko w szkołach. Obecnie bardzo dużą popularnością cieszą się prywatne szkoły językowe, którą założyć może również absolwent studiów podyplomowych. Z usług korzystają m.in. pracownicy międzynarodowych firm, osoby posiadające bliskich w Polsce czy zagraniczni studenci.