Liczne zmiany technologiczne, społeczne i kulturowe sprawiły, że nauczyciele oraz pedagodzy, których rola w rozpoznawaniu problemów i wsparciu dzieci nieustannie rośnie, mierzą się z nowymi wyzwaniami wychowawczymi. Ewoluujące normy społeczne wprowadzają do życia młodych ludzi problemy, które jeszcze kilka lat temu były nieznane lub marginalne, a dziś stwarzają ryzyko negatywnych konsekwencji dla młodych ludzi. W tym artykule poznasz współczesne problemy dzieci, które należą do najtrudniejszych wyzwań wychowawczych.
Problemy wychowawcze – izolacja społeczna i jej negatywne skutki
Choć pandemia COVID-19 minęła kilka lat temu, jej skutki są odczuwalne do dziś. Dzieci i młodzież nadal doświadcza problemów emocjonalnych, które wynikają z długotrwałej izolacji społecznej. Zamknięcie szkół, a także ograniczenie kontaktów rówieśniczych na wiele miesięcy doprowadziły do wzrostu przypadków lęku, depresji i trudności w nawiązywaniu relacji społecznych.
Wychowawcy odgrywają kluczową rolę w przezwyciężaniu tych problemów, oferując wsparcie emocjonalne i tworząc bezpieczne środowisko w klasie. Jako pedagog możesz wpływać na umiejętności komunikacyjne i społeczne uczniów, pomagając im w odbudowie relacji oraz poprawie samopoczucia psychicznego.
Zaburzenia koncentracji i trudności w nauce – popularne problemy wychowawcze z dzieckiem
W ostatnim czasie można zaobserwować znaczny wzrost liczby dzieci, które borykają się z problemem zaburzenia uwagi, jak np. ADHD. W połączeniu z nadmiernym korzystaniem z technologii cyfrowych prowadzi to do trudności w koncentracji oraz nauce. Długotrwałe korzystanie z urządzeń może prowadzić do:
- obniżenia poziomu koncentracji;
- niskiej absorpcji treści przekazywanych przez nauczyciela;
- problemów z zapamiętywaniem.
Jako pedagog możesz wspierać uczniów poprzez wprowadzanie technik takich jak mindfulness, organizowanie krótszych sesji nauki z przerwami na aktywność fizyczną oraz stosowanie metod opartych na praktycznych doświadczeniach, co sprzyja lepszemu skupieniu i efektywności w nauce.
Cyberprzemoc i uzależnienie od technologii
Do problemów wychowawczych z dzieckiem, z jakimi borykać się będzie coraz większa grupa pedagogów oraz rodziców, można zaliczyć także cyberprzemoc i uzależnienie od technologii cyfrowych. Według raportu Światowej Organizacji Zdrowia 15% nastolatków w Europie doświadczyło cyberprzemocy co najmniej raz w ciągu ostatnich kilku miesięcy, a w naszym kraju ten odsetek jest jeszcze większy. Nadmierne korzystanie z Internetu oraz gier komputerowych prowadzi do problemów zdrowotnych, jak:
- zaburzenia snu;
- obniżenie koncentracji;
- izolacja społeczna.
Jako wychowawca możesz przyczynić się do zwiększenia świadomości oraz wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z sieci, a także budowania świadomości zagrożeń online. Prowadzenie zajęć dotyczących cyberprzemocy, radzenia sobie z hejtem czy promowanie zdrowych nawyków cyfrowych jest niezbędne, aby zapobiegać i radzić sobie z tego typu problemami.
Problemy dzieci z tożsamością i presją społeczną
Aktualnie problemy dzieci dotyczą coraz częściej presji społecznej związanej z wyglądem, wynikami w nauce oraz oczekiwaniami rówieśników. Może to prowadzić do problemów z samoakceptacją oraz budowaniem tożsamości. Nadmierna presja społeczna może prowadzić do zaburzeń odżywiania, jak anoreksja czy bulimia.
Możesz skutecznie wspierać dzieci poprzez:
- rozmowę – regularne, otwarte dialogi z uczniami pozwalają im wyrażać swoje obawy i uczucia, co sprzyja budowaniu zaufania i lepszemu zrozumieniu ich potrzeb;
- ćwiczenia rozwijające poczucie własnej wartości – zajęcia czy zabawy integracyjne pomagają dzieciom identyfikować i doceniać własne talenty oraz umiejętności;
- tworzenie otwartego i wspierającego środowiska klasowego – budowanie atmosfery akceptacji i współpracy w klasie umożliwia uczniom swobodne wyrażanie siebie oraz rozwijanie poczucia przynależności.
Chcesz poznać skuteczne sposoby na pracę z uczniami, którzy borykają się z problemami emocjonalnymi? Zajrzyj do naszego artykułu „Uczniowie z problemami emocjonalnymi – jak im pomóc w nauce?”.
Zdrowotne problemy dzieci – zmiana stylu życia
Pandemia COVID-19 znacznie wpłynęła nie tylko na zdrowie psychiczne, ale również na fizyczne dzieci, prowadząc do takich problemów, jak nadwaga oraz brak aktywności ruchowej. Jest to także sutek długotrwałego siedzenia przed ekranami komputerów oraz telefonów. Według badań Instytutu Matki i Dziecka, w pierwszym roku pandemii 23% uczniów drugiej klasy szkoły podstawowej częściej niż wcześniej sięgało po słodycze, a 17% po słone przekąski, co przyczyniło się do wzrostu liczby dzieci z nadwagą lub otyłością.
Jako pedagog możesz promować zdrowy styl życia, organizując zajęcia na świeżym powietrzu, prowadzić regularne przerwy na aktywność fizyczną, a także stworzyć program edukacyjny zgodny z koncepcją Twojej szkoły, który będzie promował prozdrowotne nawyki.
Psychologia rozwojowa i wychowawca – studia, które rozwiną Twoje kompetencje
Chcesz pogłębić swoją wiedzę na temat psychologii rozwojowej i wychowawczej oraz rozwinąć umiejętności potrzebne do pełnienia roli wychowawcy, doradcy i opiekuna? Psychologia w wychowaniu i nauczaniu dziecka – studia podyplomowe online dostępne w ofercie naszej Uczelni dostarczą Ci narzędzi do rozpoznawania oraz radzenia sobie z problemami uczniów.
Ogromną zaletą jest możliwość realizacji kierunku online, dzięki czemu możesz z łatwością pogodzić naukę z pracą oraz innymi obowiązkami, a także zaoszczędzić pieniądze oraz czas na dojazdach, jak ma to miejsce w przypadku klasycznej formy stacjonarnej. Więcej informacji na temat programu studiów znajdziesz w opisie kierunku.