Terapia pedagogiczna w przedszkolu

studia podyplomowe terapia pedagogiczna

Ostatnia aktualizacja artykułu: 3 stycznia 2024

Aby móc zagwarantować właściwą opiekę pedagogiczną w przedszkolu dla każdego dziecka, nauczyciel musi nieustannie monitorować rozwój oraz postępy w nauce każdego z nich. Choć obserwacja nie jest głównym zadaniem osoby prowadzącej zajęcia, jest to środek umożliwiający podjęcie odpowiednich działań, gdy wykryte zostaną pewne nieprawidłowości. W tym artykule przyjrzymy się, w jaki sposób terapia pedagogiczna w przedszkolu pozwala zniwelować zdiagnozowane zaburzenia.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu

Publiczne przedszkola oraz oddziały przedszkolne znajdujące się w szkołach podstawowych udzielają uczęszczającym do nich uczniom, a także ich rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Organizacja specjalnych zajęć ma na celu rozpoznać i zaspokoić indywidualne potrzeby rozwojowe oraz edukacyjne najmłodszych uczniów, a także wskazać indywidualne możliwości psychofizyczne ucznia i czynniki środowiskowe, które wpływają na jego funkcjonowanie w środowisku przedszkolnym.

Różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być organizowane, gdy u dziecka zostanie zdiagnozowane m.in.:

  • niedostosowanie społeczne,
  • niepełnosprawność,
  • specyficzne trudności w uczeniu się,
  • choroba przewlekła,
  • niepowodzenia edukacyjne,
  • zaburzenia zachowania.

terapia pedagogiczna w przedszkolu

Terapia pedagogiczna w przedszkolu jako element zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Zajęcia z zakresu terapii pedagogicznej organizuje dyrektor przedszkola, a pomocy udzielają nauczyciele, wychowawcy grup, a także specjaliści, którzy w przedszkolu wykonują zadania z obszaru pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Może być ona organizowana we współpracy nie tylko z rodzicami uczniów, ale również z innymi przedszkolami oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.

Terapia pedagogiczna w przedszkolu realizowana jest w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, dzięki którym najmłodsi uczniowie:

  • ćwiczą koncentrację uwagi,
  • rozwijają spostrzegawczość,
  • doskonalą percepcję wzrokową, słuchową oraz kinestetyczno-ruchową,
  • usprawniają koordynację wzrokowo-słuchową,
  • doskonalą umiejętności czytania oraz pisania,
  • rozwijają kompetencje komunikacyjne.

terapia pedagogiczna w przedszkolu

Co robi terapeuta pedagogiczny w przedszkolu? – przykładowe ćwiczenia

Terapia pedagogiczna musi być dostosowana do indywidualnych kompetencji oraz potrzeb rozwojowych dziecka, dlatego zajęcia różnią się od siebie. Terapeuta pedagogiczny w przedszkolu realizuje zadania wykonując z dziećmi ćwiczenia polegające na:

  • rozpoznawaniu treści obrazków tematycznych (doskonalenie percepcji wzrokowej),
  • rozpoznawaniu dźwięku i układaniu rymowanek (doskonalenie percepcji słuchowej),
  • liczeniu na głos (rozwijanie kompetencji matematycznych),
  • układaniu puzzli oraz mozaik (doskonalenie sprawności manualnej),
  • kolorowaniu obrazków i rysowaniu kształtów (usprawnianie percepcji wzrokowo-ruchowej),
  • przepisywaniu zdań oraz wyrazów (korygowanie trudności w pisaniu oraz czytaniu).

ZAPISZ SIĘ NA STUDIA PODYPLOMOWE I ZDOBĄDŹ KWALIFIKACJE DO PROWADZENIA TERAPII PEDAGOGICZNEJ

Terapia pedagogiczna w przedszkolu – kto może ją prowadzić?

Z uwagi na pracę wymagającą specjalistycznego podejścia, nie każdy nauczyciel pracujący w przedszkolu może prowadzić terapię pedagogiczną. Dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych tylko nauczycielom posiadającym kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej.

Wychodząc naprzeciw potrzebom nauczycieli, którzy chcą poprowadzić swoją ścieżkę zawodową w tym kierunku i zdobyć dodatkowe kompetencje, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego przygotowała studia podyplomowe „Diagnoza, rewalidacja i terapia pedagogiczna”, których ukończenie pozwala zdobyć kwalifikacje do pracy w charakterze nauczyciela terapeuty oraz rewalidatora we wszystkich placówkach edukacyjnych. Więcej informacji na temat uprawnień oraz programu studiów znajdziesz w opisie kierunku.