Studia podyplomowe pedagogika szkolna z psychopedagogiką kreatywności

Ostatnia aktualizacja artykułu: 9 kwietnia 2021

Więcej informacji na temat studiów znajdziesz na stronie: https://studia-pedagogiczne.pl/kursy/529/studia/podyplomowe/pedagogika-szkolna-z-psychopedagogika-kreatywnosci/src-BlogPedSzkolna

Psychologia to jeden z obleganych kierunków studiów wyższych. Kolejnym bardzo powszechnym jest pedagogika. Oba te kierunki świetnie sprawdzą się u osób, które chcą pracować z dziećmi i młodzieżą. Jednak, gdy ktoś chce zostać nauczycielem w szkole musi najpierw wziąć pod uwagę wytyczne Ministra Edukacji Narodowej zapisane w Rozporządzeniu z 1 sierpnia 2017 roku, które omawia szczegółowe kwalifikacje zawodowe, jakie są oczekiwane od nauczycieli. Niestety nie wystarczą same studia pedagogiczne czy psychologiczne, aby móc pracować w szkole czy innej placówce oświatowej. Trzeba mieć konkretne kwalifikacje, akceptowane przez MEN do objęcia konkretnego stanowiska pracy. Wielu chętnym osobom, które ukończyły już jakieś studia z tytułem magistra czy innym, równym ukończeniu II stopnia studiów, wystarczą studia podyplomowe. Przykładowo, jeśli ktoś chce pracować jako psycholog szkolny, a ma już tytuł magistra psychologii musi jeszcze tylko ukończyć przygotowanie pedagogiczne, aby móc podjąć pracę w szkole.

Z kolei nie każdy nauczyciel przedmiotowy może pracować jako pedagog szkolny. Obecnie każdy nauczyciel dopiero podejmujący pracę musi mieć nie tylko ukończony kierunek związany z treściami, których będzie nauczał, ale też przygotowanie pedagogiczne. Choć ono samo nie sprawia, że zostaniemy szkolnym pedagogiem. Od tego są jeszcze inne studia. Można się zapisać na przykład na studia podyplomowe pedagogika szkolna z psychopedagogiką kreatywności. W Wyższej Szkole Kształcenia Zawodowego trwają one 2 semestry, czyli 180 godzin nauki. Uczelnia spełnia wymagania MNiSW oraz MEN, a także posiada certyfikat ISO. Studia podyplomowe odbywają się metodą e-learning.

Na takich studiach można zapoznać się z pracą pedagoga szkolnego i nauczyć jak pracować w tej roli, aby dzieci i młodzież w wieku szkolnym odnosiły z naszej pracy pożytek. Na tym kierunku studiów można nauczyć się jak diagnozować indywidualne potrzeby uczniów, ale też jak analizować ich tryb nauki czy dziedziny życia, w których odnoszą niepowodzenia lub nie czują się pewnie, aby na bazie analizy móc im pomóc w konkretny sposób. Oczywiście omawiane są też zagadnienia takie jak czesne wspomaganie czy wspieranie rozwoju indywidualnego, a nawet koordynacja i wspieranie działań wychowawczo-opiekuńczych szkoły. Omawiane są też działania profilaktyczne, jakie można podjąć, aby dzieci i młodzież w środowisku szkolnym rozwijały się prawidłowo.

Studia są prowadzone na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.